12 december 2010

PAKETKALENDER

Förra året var jag lite besviken över att jag inte hann med att göra någon paketkalender åt barnen. Men i år har jag inte alls känt mig lika stressad, så nu blev det av! Det är roligt, för den är lika uppskattad av stora som små barn :-) Lite jobbigt bara, att det bara är var 3:e dag man får öppna ett paket, de andra dagarna får man titta på... (nej, det var aldrig aktuellt att göra 72 paket - nån måtta får det vara!)



Hälften av alla paket öppnade och det är 3:e advent. Nu är det inte länge kvar...!

Kram

7 kommentarer:

  1. Nej nu är det inte långt kvar. Snart kommer tomten :-)

    SvaraRadera
  2. Jag hann också med att göra en paketkalender detta året. Och det är väldigt uppskattat hemma;) Önskar dig en ny bra vecka:)

    SvaraRadera
  3. Mysigt och säkert JÄTTEKUL för barnen med paketkalender!
    Mina barn får nöja sig med en chokladkalender detta året ;)

    Ha en mysig och stämningsfull luciadag.
    Kram kram

    SvaraRadera
  4. Måste man verkligen ha en paketkalender till barnen? Jag tycker att det blir roligare och mer spännande att spara paketen till julafton och att det då blir en mer speciell dag. Barnen idag är oftast så vana vid att få så mycket och det blir att bara köpa och köpa, kommersiellt. Så ligger stressen på en som förälder att gå och handla allt innan. Själva julafton tappar syftet lite känns det som även om det bara är något litet. En chokladkalender eller vanlig tv och radiokalender räcker gott och väl/ Anna

    SvaraRadera
  5. Hej Anna!

    Jag kan förstå vad du menar, men vi är ganska "restriktiva" med att köpa saker till våra barn. De får bara saker till jul och födelsedagar, resten av året får de spara av sin veckopeng och köpa det de har råd med.

    De brukar också som "present" få ensamtid med en förälder, där man t.ex går på museum med bara ett av barnen. Något man i och för sig inte skulle vilja behöva ge som present utan kunna göra ändå, men som är svårt att få ihop.

    Har man barn som är vana vid att få mycket, tror jag inte de uppskattar en paketkalender, utan som du säger, bara blir van att få saker. Mina barn har däremot blivit väldigt glada för det de fått. Och då får jag erkänna att det handlar om ganska "tråkiga" saker de får! Jag har inte köpt leksaker, utan saker som de skulle fått ÄNDÅ - strumpor, underkläder, handskar, pennor, deo, duschtvål osv.!

    Förra året kände jag mig stressad och han inte med. Det var dock ingen av barnen som saknade paketkalendern då, utan jag själv som tyckte det var tråkigt att inte få göra nån. Tycker man inte det är kul ska man så klart inte göra det!

    Däremot förstår jag inte vad du menar att julafton tappar syftet - syftet med julafton är väl inte att få paket!?

    Låååångt svar, men jag tycker det är en intressant diskussion! Tack för din kommentar:-)

    Kram pernilla

    SvaraRadera
  6. jag kan förstå att det är jobbigt för den som inte är i turen att öppna. stackars barn... ;)
    kram
    ingela

    SvaraRadera
  7. Jag förstår vad du menar och det man själv mins från barndomen är ju självklart spänningen och förväntan inför det som låg under granen. Då var det en stort syfte med julafton, förutom att äta god mat och träffa roliga släktingar såklart. Ur ett vuxet perspektiv är det såklart inte paketen men ur ett barns perspektiv är det självklart paketen och att få träffa tomten. Det är en väldigt spännande dag för barnen iaf :) Men jag förstår ditt syfte när du beskriver att du köper sådant som de behöver såsom strumpor och liknande. Anna

    SvaraRadera

TACK för att du tar dig tid att lämna en hälsning!