23 mars 2012

FREDAGSMYS

Grillpremiär och fredagsmys i ett :)

I kväll är familjen lite utspridd så det fick bli tidigt fredagsmys, nämligen grillade hamburgare. Mmmm, vad gott det luktar när man grillar! Har ni provat att ha vitlöksdressing, avokado och fetaost på hamburgare? Det gillar jag!



Ha en skön fredagskväll!


Kram


22 mars 2012

NJUTER

Våren kom tillbaka! Ja, det blev ju faktiskt nästan sommar - 18 grader har vi haft idag:) Så otroligt skönt och jag har suttit ute och njutit hela eftermiddagen. Vardagslyx!

Och imorgon är det fredag. Finns inte så mycket i övrigt att önska, eller hur?!



Kram


20 mars 2012

VÅREN - VAR ÄR DU?

Solen försvann, minusgraderna kom tillbaka och igår hade vi nästan snöstorm. Stora vita flingor som yrde omkring och plötsligt var det alldeles vitt ute igen.

INTE vad jag hade tänkt mig! Jag som tom börjat fundera på om man kanske kunde börja plantera de små frosttåliga penséerna i krukorna vid entrén. Men det får tydligen vänta:(

Sån tur är har jag vår inomhus i alla fall! Körsbärskvistarna jag tog in för ett tag sen har börjat slå ut och är så vackra. Och gör att man känner att våren ändå är på gång:)









Ha en bra dag!


Kram


18 mars 2012

KÖKSBORD

Om det är att det är vår, eller...ja, jag vet inte vad det är, men jag har så stor lust att göra om här hemma. Jag har tusen idéer i huvudet om vad som ska förändras! Vad som ska bort och vad som behövs nytt....



Ork, tid och pengar har en viss bromsande effekt (och det kanske är tur!), men nånting jag bara måste ta tag i är vårt köksbord. Jag är såååå TRÖTT på oljad ek! Dessutom tycker jag vårt kök känns mörkt och vill absolut fösöka få det ljusare. Så ett vitt - så klart;) - bord vill jag ha!




Fråga är hur jag ska göra. Måla? Men kommer det hålla? Vill ju inte att färgen ska lossna när man försöker skrapa loss intorkade flingor och gamla makaroner.... Så jag funderar på om man redan från början ska måla det i en "sliten" stil, så spelar det ju ingen roll!

Frågan är - hur gör man??? Hur målar man så det ser så där gammalt och slitet och fint ut? Ni är så många som fixar och grejar och kan sånt där. Hjälp! Ge mig tips och råd!




Eller ska vi helt enkelt bygga ett nytt bord? Inte lika dyrt som att köpa nytt och dessutom roligt att ha något eget, då det redan finns en hel del ikea-saker i detta hem...

Vad tycker ni? Era åsiket mottages tacksamt!!




Kram


16 mars 2012

TREVLIG HELG!


Tittar in för att önska er trevlig helg!
Här är det snart dags för fredagsmys:) Provar ost och kex istället för chips ikväll, får se vad ungarna säger om det.... (Har köpt glass också för säkerhets skull!)

Ha en skön fredagskväll!



Kram


15 mars 2012

BAKA BAGUETTER

Man ska inte vara trött när man bakar...

Förra gången lyckades jag med att ta för mycket salt i degen - 2 msk istället för 2 tsk. Och som inte det var nog glömde jag sen bröden i ugnen så att de stod där en kvart för länge. Konstigt nog blev de varken för salta eller brända, utan fullt ätbara:) Och nu är de uppätna!





Så idag var det dags för en ny omgång. De här baguetterna är barnens favoriter, så jag tänkte jag skulle dela med mig av receptet ifall någon mer vill prova.

Det är ett surdegsbröd, men tack vare att man har i lite jäst förkortas jäsningen till ca 2 h istället för 10 h.



Ingredienser:
1 dl surdegskultur
4 dl vatten (37 grader)
1 msk (torr)jäst
1 msk honung
1 dl rågmjöl
9-11 dl vetemjöl
2 tsk salt
Mjöl till utbakning


Rör ihop surdegskultur, vatten, jäst och honung.
Tillsätt mjöl och arbeta degen kraftigt och länge. Använd helst maskin och kör i 10 minuter. Lägg till ytterligare 5 minuter om du arbetar degen för hand.

Strö över saltet och arbeta i 3-4 minuter till. Nu är degen riktigt seg och trådig. Täck med plastfolie, stick några hål i folien och jäs i 1-1 ½ timme(dubbel storlek ).

Ta upp degen på mjölat bakbord. Knåda inte! Dela i 3 delar, platta/kavla ut varje del till en avlång platta. Rulla ihop och lägg på plåt. Jäs utan bakduk i 20 minuter.

Grädda baguetterna i 10 minuter i 250 grader, stäng av värmen och grädda på eftervärmen i 15 minuter.



Kram

14 mars 2012

LJUSFYND

Jobb och sjukdomar om vartannat har gjort att det inte funnits vare sig tid eller ork för bloggen den sista tiden. Men nu är jag tillbaka, hoppas jag:)

Idag var jag hemifrån för första gången på flera veckor (kändes det som i alla fall!). Skulle handla mat på Coop och passade på att fynda dessa ljusstakar för bara 15 respektive 20 kr/st. Fina tyckte jag:)

Trots att vi går mot ljusare tider tänds det fortfarande massor av ljus här på kvällarna!



Nu ska J2 och jag ösa melodifestivalen, efter att hon varit över hos våra snälla grannar och fått en liten present. Tack snälla ni! Mamma blev lika glad som J2;)


Hoppas ni alla har det bra i vårsolen!



Kram


03 mars 2012

UNDERBAR LÖRDAG

Solen strålar utanför. J2 är på sin första ridlektion för terminen. Jag ska iväg på ett litet fotouppdrag. Och så är det Andra chansen på TV ikväll.

Det här bara måste ju bli en underbar lördag!





Och så har jag köpt tulpaner.
Inte lika maffig som den här buketten förstås, men fina ändå:)




HA EN BRA DAG!



Kram



01 mars 2012

ACTIONS

Förut, när jag redigerade bilder använde jag ofta actions. Av nån anledning har jag glömt bort det på senare tid. Men när jag var inne på bloggen A cup of Emilia häromdagen blev jag påmind igen!

Emilias blogg handlar mycket om fotografering och bildredigering och där hittar jag mycket inspiration. Vill ni ha länktips och lära er mer om t.ex. actions och texturer, titta in här!



Action AE1 från Devian Art.




Kram


MAMMA I VÄRLDSKLASS!

En mamma i världsklass - det ni!

Det är mig själv jag pratar om, faktiskt :D

Kunde inte sova så bra i natt och till slut gick jag upp, istället för att bara ligga och vänta på att klockan skulle ringa. Jag bestämde mig för att göra våfflor till frukost till hela familjen. En helt vanlig skoldag. Ett mycket bra beslut, om man ska döma av alla lovord jag fick!

Det här nämligen inte något som händer varje dag i denna familj. Snarare max 1 gång om året. Så överraskningseffekten var stor, som ni förstår!




Härligt att få en bra start på dagen! Nu är jag däremot jättetrött och tror jag går och lägger mig igen;)


Ha en bra dag!



Kram

29 februari 2012

VARDAGSLYX

Det finns ju ändå vissa fördelar med att var sjuk. I vissa fall kan det rent av ses som vardagslyx:)

Som t.ex när man i sin ensamhet får dricka sin latte i lugn och ro i ett hus där det är alldeles tyst och stilla.

Eller när man kan ta en ruta choklad utan att behöva gömma den bakom ryggen;)





Hoppas ni har en bra dag!


Kram

28 februari 2012

ANNORLUNDA SMINKTIPS

En sån här bild är antagligen olaglig att visa upp i den "vackra" bloggvärlden ;) Jag ursäktar mig med att jag var väldigt, väldigt trött (och sjuk). Och att effekten av det jag vill visa inte blir lika stor om ni inte får se hela sanningen!




Ja, nånting måste man förstås hitta på att göra när vi nu inte kunde vara ute så mycket på sportlovet. Både barnen och jag var hängiga och för deras del blev det mycket film och tv-spel. Min man och jag roade oss istället med photoshop:)

Det här med att sminka sig är inte riktigt min grej. Jag tycker det ser jättefint ut på dem som kan göra det snyggt. Men det kan också se väldigt fel ut om man inte kan... Och eftersom jag tillhör den senare kategorin använder jag ev. lite mascara, men ögonskugga - nej då tycker jag inte jag ser klok ut!

Men visst vore det ändå lite kul att få se hur man skulle kunna se ut om man blev sminkad...
Och det är då man tar till photoshop!


Jämna till huden....



...på med puder och ögonskugga....



...gör man dessutom bilden svartvit blir effekten ännu större...



Inte ens jag själv skulle kunna se att det är jag på bilden om jag inte visste!:D

Inte så konstigt kanske, att filmstjärnor ser så perfekta ut på alla bilder. Det går ju faktiskt att göra vissa justeringar och förbättringar ;)


Ha en bra dag!


Kram



27 februari 2012

SPORTLOV, BIHÅLEINFLAMMATION OCH BESÖK

Jag tyckte ju lite synd om mig själv när jag var förkyld, men trodde att jag var på väg att bli bättre. Men nu, efter att ha varit sängliggande i stort sett varje dag i 2 veckor, börjar jag undra om detta NÅNSIN ska gå över!?

Inser också att det är NU det är läge att tycka synd om mig själv, jag var helt enkelt för tidigt ute med den saken!;)

Men idag har jag i alla fall varit hos doktorn och fått penicillin mot bihåleinflammation, så nu borde det väl börja gå åt rätt håll!!



Sportlovet blev inte riktigt vad vi tänkt oss -
en enda stackars snögubbe blev resultatet av alldeles för få utedagar.




En riktigt mysig helg har vi dock haft.

Helger då mamma är sjuk och pappa jobbar brukar resultera i ordentligt uttråkade barn, men denna gång fick vi besök av min bror och svägerska som muntrade upp tillvaron betydligt!

Tack snälla ni för att ni kom och tog hand om barnen!!! Det var sååå roligt att träffa er (även om jag sov största delen av tiden!) =)



Ha det bra alla bloggvänner!


Kram


20 februari 2012

SEMLOR ELLER GI ?

Just nu, när alla andra skriver om och visar bilder på mumsiga semlor, har jag bestämt mig för att köra lite GI igen. Lite dålig timing, kanske.... Sån tur är har jag redan hunnit få i mig ganska många semlor redan ;)


Och GI-mat är ju inte helt fel heller!



Jag brukar inte hålla mig till den "strikta GI-dieten" (där man i stort sett helt undviker kolhydrater) någon längre tid, men det är ett bra sätt att komma igång. Det har blivit lite väl mycket fika och chips den senaste tiden! Jag känner mig inte ens sugen på det längre, jag mår ju egentligen mycket bättre när jag äter bra mat och måttligt med fika.




Idag har varit en innedag igen, trots att solen strålat. Kanske var det lite för tidigt att ge sig iväg ut igår, för förkylningen blev genast sämre igen. Men det har varit mysigt ändå. Vi har ägnat en del av dagen åt att jobba i photoshop och gjort en rolig bild som jag ska visa när den är klar:)


Kram


VARDAGSLYX

Hade en väldigt skön dag igår. Tänk att "Nickis" kan vara en så bra barnvakt! Har liksom aldrig sett det på det sättet förr...

2 timmars födelsedagskalas på Nickis = 2 timmars fika på egen hand för C och mig. Bara vi. Ensamma. Hur ofta händer det!?

Vardagslyx:)












Här har vi sportlov den här veckan, så det borde bli en bra vecka:) Önskar detsamma för er, med eller utan lov!


Kram


19 februari 2012

TAR DET LUGNT

Fick stanna hemma och titta på melodifestivalen igår, istället för att åka bort :(

Så nu har vi bokat in nästa lördag istället. Vid det laget har hela familjen varit smittade och förhoppningsvis hunnit bli friska, så då kan inget stoppa oss;)




Idag, ÄNTLIGEN, börjar jag känna mig bättre!

Men det är konstigt hur trött man kan känna sig långt tid efter en förkylning. Idag får det bli en lugn dag och det känns väldigt bra att det är sportlov nästa vecka, så att man inte har några tider att passa eller andra måsten.



Enda uppgiften idag är att skjutsa 2 kalassugna tjejer till leklandet Nickis. Inget drömställe när man är ute efter lugn och ro direkt... Tur att Espresso House ligger precis bredvid:) Där har de såååå goda latte!


Önskar er en skön söndag!



kram


18 februari 2012

LÖRDAG MORGON

Tänk att jag blivit beroende av latte! Jag som aldrig trodde jag skulle börja dricka kaffe...




Bästa sättet att starta dagen på :)


Dessutom har jag tänkt mig att den ska bota mitt halsont och förkylning. Och det SNABBT! För i kväll ska vi bort och titta på melodifestivalen hos en god vän. Och det vill jag inte missa!

Trevlig helg!


Kram


17 februari 2012

VARDAGSLYX I VARDAGSRUMMET

Jag vet att jag har sagt det förut, men vardagsrummet är mitt favoritrum i vårt hus. Speciellt nu på vårvintern, när ljuset flödar in och solens strålar lyser upp hela rummet.

Stora fönster ger lite känsla av uterum. Det är så härligt att ha värmen från brasan samtidigt som det nästan känns som man sitter med sin fåtölj mitt ute i snön :)





Hade tänkt att göra lite fredagsfint här, men den eländiga damsugaren vill inte fungera som den ska, så jag struntar i det! sätter mig i fåtöljen och vilar en stund istället:) Vardagslyx!


Ha en skön fredag!



Kram



15 februari 2012

STACKARS MIG!

Efter att hela familjen har varit förkylda i omgångar, men jag har klarat mig, så är det tydligen min tur nu:(

Det där med att män blir så gnälliga när de blir förkylda stämmer inte riktigt i den här familjen - jag är 10 ggr värre! :D Jag avskyr verkligen att vara förkyld!!! Stackars, stackars mig ;)

Lite kärlek hann vi i alla fall med igår, innan jag började känna mig dålig.



Vad kan vara bättre än en cafe latte och kärleksmums på alla hjärtans dag!?



Prenter fick jag också minsann: ett egendesignat kort av J2, kärleksmums bakade av J1, fina kaffemuggar av C och så lagade A en supergod middag till hela familjen. (Sån tur var kunde jag fortfarande känna smak igår!)

Idag har ser det ut som en liten snöstorm utanför fönstret. Så det är klart, ska man ändå vara förkyld kan ju det här vara en lämplig dag. Nu har jag ju verkligen ett bra skäl för att inte behöva ge mig ut idag!

A ska hämta J2 på dagis, så jag ska passa på att vila lite till innan de kommer.


Ha en bra dag!


Kram