28 november 2011

LUGN MÅNDAG

Inte för att snön kom speciellt tidigt i år, men vi var ändå inte beredda. Trädgårdsredskapen står fortfarande ute, grillen och utemöblerna likaså... Vi har förstås inte använt dem på flera månader (ja, förutom räfsan till löven, då), men ändå har det inte blivit av att plocka in sakerna. Men så fort snön försvinner (för det räknar jag med att den ska göra snarast!) ska jag i alla fall ta tag i det där!




Idag har varit en lugn dag. Jag varit hemma med J2, som passade på att baka pepparkakor igen. Det är ganska praktiskt att göra en stor deg och ha i kylskåpet och sen baka en plåt eller två när man blir sugen. Vilket vi blir ungefär varenda dag;)






Hoppas ni haft en bra start på veckan!




Kram

27 november 2011

1:A ADVENT

Vad hände!?!?

Vi har haft 10 grader varmt och ösregn hela dagen. Men när jag tittar ut för en timme sen ser det plötsligt ut så här:






Hur gick det här till!?

En väldigt fin första advent blev det i alla fall:)

Ha en bra start på veckan!



Kram

26 november 2011

BAKNING TILL ADVENT

Hej!

Ni kanske undrar om jag lever... Och det gör jag faktiskt! Även man känner sig "mer död än levande" ibland...

Men nu är det redan advent och snart är julen här. Och med all glädje och förväntan som barnen ser fram emot just den här tiden, är det ju bara att se till att ta tag i livet och skapa lite julstämning!

I helgen har vi städat och pyntat och framför allt bakat, vilket jag tycker är det roligaste av alla julförberedelser. Saffran är min favoritkrydda till julen och idag åkte den ner i allt jag bakade, både bullar och kakor:)
Imorgon fortsätter vi med pepparkakor och kanske lite knäck. Mmmm...mycket gott blir det!




Kram

06 november 2011

TID?

Var tog tiden vägen!?

En hel veckas lov och inte ett enda blogginlägg. Allt blir inte som man tänkt sig...
Just nu känns det inte som det blev något gjort alls denna lediga vecka, jag skulle behöva en till! För att kratta lite löv om inte annat ;)





Har inte så mycket inspiration eller så mycket att dela med mig av just nu. Ev. blir det en paus i bloggandet, men jag fortsätter att titta in hos er!

Ha det bra!


Kram

30 oktober 2011

FOTOGRAFERING

Fotade en fotbollsspelare för ett tag sen och redigerar bilder idag. Så skönt när man suttit ett tag och tittar på klockan och den fortfarande bara är 11! :) Den där extra timmen är verkligen guld värd, men mörkret som blir i eftermiddag är inte särskilt upplyftande.

Håller också på att jobba med min hemsida, som ska förändras lite. Vill du bli fotograferad eller se mer av mina bilder, titta in på Nilla Q.









Idag är det inget roligt väder alls, men jag tänkte ändå ge mig ut en liten sväng i spåret. Sen ska det bakas muffins här! Man måste ju balansera sina aktiviteter ;)

Ha en skön dag!



Kram

29 oktober 2011

HÖST

Jag är ju ingen höstmänniska, men idag lyser i alla fall solen och då känns det ju lite bättre. Jag har dessutom 1 veckas ledighet framför mig och det ska verkligen bli skönt! Ska bara vara hemma och försöka hinna fixa alla de där sakerna man vill göra men inte hinner ta tag i annars. Och umgås med barnen förstås och hitta på något mysigt tillsammans.



Kanske kan vi hinna med lite svampplockning om det nu finns några svampar kvar!? En liten tur i skogen är ju alltid trevligt. Kanske vi ska baka något gott och packa picnic-korgen....



Önskar er en skön helg!


Kram

25 oktober 2011

SVARTVITT FOTO

Jag älskar svartvita bilder och jag älskar mitt "porträttobjektiv"! Svartvitt för att man då kan få till ordentliga kontraster i en bild och objektivet för att det ger möjlighet att fota med ett riktigt kort skärpedjup.

Kombinationen ger det här resultatet:



Och så älskar jag förstås motivet på bilden :)

Min lilla minsting som inte alls är så liten längre... Plötsligt har hon lärt sig läsa, tappat en tand och kan sätta upp håret i en tofs alldeles själv.

Tiden går alldeles för fort ibland!


Kram

23 oktober 2011

REDIGERING OCH SOL

Sitter och redigerar bilder från en 40års fest jag fotade i somras. Men nu måste jag ta en paus och komma ut i solen. Det ser ut att vara en underbart höstdag utanför och jag hoppas det är lika varmt och skönt idag som igår, då vi hade 15 grader!!










Vad sysslar ni med en söndag som den här?


Kram

19 oktober 2011

HÖSTFOTOGRAFERING

Fotografering i helgen, då det faktiskt var riktigt fint väder!






Känns annars som om det regnat varenda dag nu, den senaste tiden. Imorgon hoppas vi på bättre väder, för då ska J2 på utflykt. Och hon vill dessutom ha sin nya jacka på sig -
och det är INTE en regnjacka!

Eftersom det regnade blev det ingen träning idag heller, utan bakning och fika igen! :o
Jag bakade bröd och J1 bakade knäckflarn och sen blev det myskväll framför brasan istället:)
Hoppas ni också haft en skön kväll!



Kram

18 oktober 2011

LJUS OCH MYS

Idag har det verkligen varit en innedag. Det har regnat och regnat och det kändes som om det aldrig blev riktigt ljust nån gång under hela dagen.






Läge för att tända en massa ljus och lägga sig i favoritfåtöljen och mysa, med andra ord!

Bakat goda syltkakor har vi också gjort. Hade tänkt ta mig en tur i spåret, men vädret var ju inte direkt inbjudande, så i stället för joggingtur blev det fika...





Hoppas ni haft en bra dag!




Kram

16 oktober 2011

HELGMYS

Det bästa med helgen är att kunna ta det lugnt på morgonen och äta en mysig frukost framför brasan!:)




Idag ska jag försöka ta det lugnt och inte fixa för mycket. Barnen och jag har äntligen gått igenom deras garderober för att se vad de behöver. Igår hoppade vi in på Gränby centrum när vi var på väg bort på middag. På en kvart fick vi tag på vinterjacka åt både J1 och J2. Känns skönt att det är ordnat!




När jag vaknade i morse var det alldeles grått ute, men nu börjar solen komma fram. Hoppas det blir en lika fin höstdag som igår. Med sol blir ju hösten någorlunda okej;)





Ha en skön söndag!



Kram


14 oktober 2011

MINI-MAKEOVER

Tro det eller ej, men här kommer faktiskt lite bilder med tema inredning! Det var ett tag sen sist...

Det blir en titt in i sovrummet där nya sängkläder gjorde att det blev en liten "make-over" med några kuddar och prydnadssaker som fått flytta in från vardagsrummet. Omväxling förnöjer... :)








Kram


12 oktober 2011

HÖST

Visst kan hösten vara vacker....



...men idag fick jag skrapa rutorna på bilen på morgonen.
Det tycker jag INTE om!



Speciellt inte när man inte har någon isskrapa, utan får använda bensinkortet och en tub rakgel (???) som var det enda som fanns till hands i bilen :o


Har aldrig varit och kommer aldrig bli en höstmänniska. Intalar mig själv att det är mysigt att sitta inne med tända ljus, men nej... Det är ju så mycket bättre att sitta ute en sommarkväll!
Ljuset, värmen, grillmiddagar, doften av sommarblommor, DET gillar jag!

Vilken årstid tycker ni bäst om?


Kram

SÖMNBRIST

Äntligen har J2:s hosta blivit bättre och hon har sovit hela natten!!

Jag som inte sovit en hel natt på 2 veckor är helt slut... Hon hostar, jag vaknar och kan inte somna om, ligger istället och tänker på allt som måste göras och som inte blivit gjort. Sen åker jag till jobbet, kommer hem och är så trött att jag somnar innan ungarna - och så blev inget gjort den dagen heller. Desto mer för mig att tänka på under natten igen... Ond cirkel!

Men nu kanske vi kan få lite ordning på livet igen:) Tänker på alla småbarnsföräldrar där vakna nätter hör till vardagslivet. HUR överlevde jag den perioden!?

Ha en bra onsdag, snaaaart fredag!:)



Kram

09 oktober 2011

TID

Finns det nåt härligare än att få vara ute i skogen med sina barn och plocka svamp?! Det tyckte i alla fall inte jag just idag, så alla tre fick följa med ut i skogen.




Visst, den äldsta var väl måttligt road till att börja med och lillebror är förstås inte sen att ta efter. Men när svampen plötsligt visade sig blev vi lika lyckliga allihop, ovana svampplockare som vi är! :)




Trots motståndet i början hade vi så trevligt och all svamp vi hittade var bara en bonus. Det talas ju ofta om att barn behöver få mer tid med sina föräldrar , men en förälder kan också behöva mer tid med sina barn för att må bra ...




TID - det är vardagslyx.





Kram


30 september 2011

LUGN FREDAGSKVÄLL

Det har varit sjukstuga här i veckan, både J2 och jag har varit hängiga. Själv har jag haft huvudvärk och varit otroligt trött och sovit mest hela tiden, men varit tvungen att gå till jobbet vissa dagar. Sån tur är känner jag att jag börjar piggna till nu lagom till helgen och det underbara vädret vi har just nu!




Men J2 är fortfarande väldigt trött och är bara uppe en lite stund i taget innan hon lägger sig i soffan och somnar igen. Pippi har varit på dag och natt på TV:n känns det som, tills någon kom på den lysande idén att hon skulle använda en mediaspelare och lurar... Skönt! För om jag hade hört Pippi leta efter en spunk en enda gång till tror jag att jag hade blivit tokig!:o




Det blir en lugn kväll här hos oss och förhoppningsvis orkar J2 med sin ridskola och jag en tur till Stockholm imorgon.

Ha en skön fredagskväll!


Kram

25 september 2011

VARDAGSLYX

Igår tog J2 och jag på oss "svampögonen" och tog en tur ut i skogen. Nu är vi inga stora svampplockare som plockar flera kassar med svamp, som jag förstått att många andra gör. Men nån liter blev det i alla och det var vi glada och nöjda över! Till kvällen blev det kantarellpaj :)

Att kunna gå ut och hämta sin mat i skogen - det är väl vardagslyx?!




Det var en underbar höstdag igår och det är faktiskt soligt idag också! Vet inte riktigt vad vi ska hitta på idag, men nån uteaktivitet måste det väl bli när solen äntligen visar sig! Först ska vi i alla fall åka och hämta J1 som har varit iväg på sin första scouthajk. Ska bli kul att höra hur han haft det!



Kram


23 september 2011

MITT GODASTE BRÖD

Jag har gjort världens godaste bröd! Okej, kanske inte världens godaste, men MITT godaste hittills i alla fall :)

Min surdegsgrund lever och mår bra i kylen och nu tror jag att jag börjar få till känslan för hur länge brödet ska jäsa, hur det ska bakas ut osv.









Förra gången ställde jag ut degen i vårt halvisolerade förråd (det som ska bli A:s rum, men så klart inte är färdigt än). Där är det varmare än i kylen, men kallare än rumstemperatur. Och brödet blev jättebra! Precis så där luftigt, med stora hål, och segt och mjukt på samma gång, som jag ville ha det.



Tom J1 gillade det: "Äntligen har du lyckats mamma, nu smakar inte brödet så där grått längre"













J2 vaknade upp i morse och utbrast: "Åhhhh, vad det är skönt att det är fredag!"


Jag håller med!!!





Ha en riktigt bra fredag, alla bloggläsare!





Kram