25 september 2010

BILDREDIGERING DEL1

En del verkar nästan tycka att bildredigering är nåt "fult". Är man en bra fotograf ska man inte behöva redigera bilderna, är man tillräckligt duktig blir bilderna bra ändå.

Jag håller inte med! Jag tycker tvärtom, är man fotograf ska man också vara kunnig i bildredigering. Jag tycker man SKA redigera fotografier om det behövs, så att man får fram det absolut bästa av bilderna. Så det här är nånting jag vill lära mig mer om!

Jag vet inte om det är korrekt, men för mig är bildretuchering och bildredigering två helt skilda saker. Jag menar att bildretuchering är när man tar bort eller lägger till saker i bilden, som inte fanns där från början. Den bildredigering jag gör är t.ex att förändra ljus och färger eller förbättra skärpan.


Det här är en orginalbild, där färgerna inte är så klara och det gör att bilden nästan känns lite suddig.



Ofta tycker jag att det räcker att använda sig av "auto tone" eller som i detta fall "auto contrast" och med en enda knapptryckning blir bilden genast mycket bättre!




Om man inte tycker det är tillräckligt kan man fortsätta att öka "contrast" och "brightness" för att ytterligare öka klarheten i bilden.




Jag tycker det gör stor skillnad!

Jag är ingen expert på bildredigering, det finns säkert flera av er som kan mer än mig om det här. Men jag tycker det är kul och vill som sagt lära mig mer. Det finns så mycket man kan göra med sina bilder och några fler exempel kommer lite längre fram.

Kram

13 kommentarer:

  1. Jag håller med, självklart vill man ha ut det bästa ur det bästa!!

    Du tar såå fina bilder!

    kram anna

    SvaraRadera
  2. Jag håller med om skillnaderna mellan reutuchering & redigering.Jag har ingen toppenkamera men jag brukar öka ljusstyrka & contras när det behövs.Det är kul att se skillnader.Kram på dig & trevlig söndag!

    SvaraRadera
  3. Oavsett hur duktig man är som fotograf så är det inte alltid så lätt att få till bilderna som man vill. Särskilt inte nu när det blir höst och mörkare för varje dag.
    Visst kan man redigera sina bilder och jag håller med dig om att retushering är nåt HELT annat!

    SvaraRadera
  4. jag håller också med! retuschering sysslar jag inte med, men nog bildredigering. det gör nog alla fotografer, skulle jag tro.
    söt tjej på bilden, förresten :)
    ha en skön söndag.
    kram
    ingela

    SvaraRadera
  5. Fin bild på J2!
    Håller med dig fullständigt! Skulle aldrig retuschera bilderna, men gärna redigera. Första steget för mig är dock att skaffa en bättre kamera. Har du förslag på en bra nybörjarkamera?
    Kram

    SvaraRadera
  6. Håller helt med dig!
    Ha en skön söndag! Kram Kicki

    SvaraRadera
  7. Oj vad du kan. Jag befinner mig fortfarande i stadiet av att lära mig att fotgrafera. En ska i taget :-)

    Klart man skall göra det bästa av allt. Kan man få fram en bättre bild är väl det jätteroligt.

    SvaraRadera
  8. Håller med dig allt du skriver....en bild förtjänar att få visa sig från sitt bästa.
    kram kram Lina

    SvaraRadera
  9. Oj, oj, oj när du tittade på gamla semesterbilder häromdagen..det kan vara farligt det!! ;))..det älskar jag att göra också..och man blir så sugen på en ny resa varje gång!!

    Jag borde också verkligen lära mig något om bildredigering, har sagt det flera gånger..men jag har alldeles för dåligt med tålamod att sitta framför datorn o lära mig..nå, kanske det infinner sig nån gång..

    SvaraRadera
  10. Håller med DU!! Så fint när man får in ljuset mer i bilden. Kram gumman! Anna

    SvaraRadera
  11. Jag är absolut för bildredigering! Klart att man vill framhäva sitt motiv eller helt enkelt skapa en vackrare bild.

    Tack för din kommentar i min blogg i veckan! Det är alltid så skoj när någon tittar in :)

    Kram Marie

    SvaraRadera
  12. Hej Vännen!
    Håller oxå med dig! Även om jag inte kan nångting om sånt där:)
    Ser fram emot att få lära mig mer här hos dig!

    Kraam Jenny

    SvaraRadera
  13. Klart att man ska fixa till en bra bild att bli bättre tycker jag.
    Att få ordning på bilder i program ät lika svårt kan jag tycka som att ta själva kortet.

    Kram
    Linda

    SvaraRadera

TACK för att du tar dig tid att lämna en hälsning!