09 augusti 2010

MYSDAG MED BÖCKER, FILM OCH PHOTOSHOP

Idag har vi haft en riktig mysdag!
På förmiddagen åkte vi till biblioteket och när vi var där kom världens ösregn. Det fullkomligt forsade ner! Det var så mysigt att sitta i fåtöljerna och läsa böcker och tidningar och se regnet utanför.

Resten av dagen blev förstås en riktig innedag. J2 tittade i alla sina böcker hon lånat på biblioteket och J1 jobbade med sitt filmprojekt ute i garaget. Han älskar att göra film och gör egna klippdockor som han sen fotograferar sekvens för sekvens när de rör sig och bilderna sätts sedan ihop till en film (jag vet inte exakt hur det går till, men han är jätteduktig!)







Själv ägnade jag lite tid åt att arbeta i photoshop. Inspirerad av vädret gjorde jag den här bilden:



Utgångsbilden var den här:



Och självklart blir det hela lite konstigt när man lägger regn på en toksolig bild från Spanien (!), men det var kul att prova på effekten. Sen måste jag säga att jag inte riktigt kan föreställa mig ett tillfälle när jag skulle vilja lägga regn på en bild där det inte regnar på riktigt... men att leka i photoshop är alltid kul! :)
Fler photoshopade bilder kommer så småning om, då jag också försöker lära mig seriös bildredigering ;)

Idag fanns det inga måsten, utan vi gjorde bara det vi hade lust till. En underbart skön dag - riktig vardagslyx!


Kram

9 kommentarer:

  1. Vilken duktig son du har! Vad månde bliva av honom när han blir äldre :)
    Det är roligt att leka med bilder och alltid lär man sig något.
    Kram Kicki

    SvaraRadera
  2. Låter som en helt underbar dag! Vad fokuserad din son ser ut, kul när de jobbar sådär med något de gillar.

    Photoshop är ju väldigt kul, tyvärr har jag inte programmet själv men ska nog införskaffa det.

    kram anna

    SvaraRadera
  3. Jaha, en blivande författare, en blivande filmregissör och en redan kunnig photoshopare! Inget av det kan jag men mår bra, tack *ler*!

    SvaraRadera
  4. Vad han ser koncentrerad ut, sonen! Duktig han är!
    Jag skulle också vilja ha photoshop.
    Biblioteket är ett ställe som vi varit väldigt dåliga på att utnyttja. Däremot har vi alltid läst mycket för våra barn och jag köper ofta böcker till dem. Fast gratis lektyr är ju aldrig fel!:)
    Njut av dagen!
    Kram

    SvaraRadera
  5. Vad roligt med ett annorlunda intresse. Tänker på din son. Otroligt duktig!

    Photoshop är lockande. Jag har hört att det är ett svårt program. Då jag är en teknisk idiot känner jag mig lite rädd för att prova. Fastän jag vill :-)

    Du är duktig. Fortsätt njut.

    SvaraRadera
  6. Vad duktig din son är, jätteroligt att han har ett sådant intresse. Men man ser vem han brås på tycker jag. Själv kan jag inget om Photoshop men skulle så gärna lära mig. Det blev häftigt med regnet.

    Kram Linda

    SvaraRadera
  7. Hej Pernilla!
    Vilken kreativ ung man Jonathan är!! Shit! Det där är ju inte lätt alltså. Först de där fina klippdockorna, och så fota till en film också. Jag är riktigt impad!
    Vad härligt det lät med bibblan. Det är urmysigt att sitta där och läsa. Det luktar så gott, har jag alltid tyckt.
    Ha en skön dag, min vän!
    Kramar Anna

    SvaraRadera
  8. ni är väldigt konstnärliga och kunniga i er familj! ni kunde ju starta eget filmbolag eller nåt :)
    kram
    ingela

    SvaraRadera
  9. Visst är Vardagslyx att inte ha några måsten utan bara finnas till och göra det man vill. Jag är ute på blogging runda och fann din blogg här i kväll. Go blogg den gillar jag!

    SvaraRadera

TACK för att du tar dig tid att lämna en hälsning!