20 september 2011

VARDAGSLYX


Åh, vad jag är trött. Och det är bara tisdag....

Men i kväll lever jag lyxliv:)
Det började med att jag tittade på reprisen av Leila bakar i Frankrike, eftersom jag missade så många av de avsnitten. Smart som jag är fick jag J1 att titta tillsammans med mig. Han bli alltid så sugen på att baka när han ser Leila, så efter programmet gick han raka vägen ut i köket och bakade sina supergoda knäckflarn!



bild från nätet


J2 däremot fick titta på Bolibompa på datorn. Där visade de hur man gjorde extra goda och fina mackor. Hon blev självklart inspirerad och förbjöd mig att överhuvudtaget gå ut i köket, för hon ville fixa kvällsmat till mig. "Om du vill ha något mamma, är det bara att säga till mig. Ikväll behöver du inte göra nånting".

Visst har jag det bra!? Vardagslyx på hög nivå :)))




kram

17 september 2011

ÄPPELBAKNING


Undra varför det smakar mycket godare med äpplen som inte är köpta i affären utan plockade från trädet?!





Nu är de här äpplena i och för sig inte plockade av mig, eftersom vi inte fick speciellt många på vårt träd i år. Men min arbetskamrat var så snäll och skänkte mig en hel kasse :)





Och idag hade jag lust att baka, så det blev en knäckig äppelkaka, vetekrans med äppelgömma och bullar med äpple och kanel.




Resten av dagen har tyvärr ägnats åt att äta tabletter och försöka bli av med en hemsk huvudvärk. Nu börjar jag äntligen känna mig lite bättre, men jag ska nog för säkerhets skull lägga mig tidigt och vila ordentligt så det känns bättre imorgon.



Kram

16 september 2011

5 DAGAR GAMMAL

Jag kände mig alldeles slut igår. Har varit på lång resa och begravning. En sådan händelse är förstås alltid sorglig och jobbig, men det var en fin begravnin. Många roliga minnen kom tillbaka i och med talen vi lyssnade på och så är det ju alltid skönt att träffa människor man tycker om och känna att man har varann.




Bara glädje var det dock att träffa och fota denna underbara lilla prinsessa, endast 5 dagar gammal!




Till J2:s stora glädje var hon för tillfället inte det minsta förkyld och kunde följa med. Lycka :)





Vad roligt det var att så många engagerade sig i mitt klädinköp och lämnade en kommentar. Tack:)
Jag bestämde mig för att följa rådet om att "bryta mönstret" och prova nåt nytt. Den fick alltså stanna. Jag hade på mig den nu på resan och trivdes jättebra i den!:)




Kram


12 september 2011

SHOPPING forts.

Ok, så här blev det:

Jackan som jag köpte åkte tillbaka direkt. När jag kom hem visade det sig att den såg ut precis som en jag redan har. Fickor uppe och nere, skärp i midjan och hög krage (bara färg och material skiljde) - inte undra på att jag gillade den;)

Men den här... Vad ska jag göra med den?

Mönster, tofsar, fransar - inte jag.

Stickat, varmt, stor och luftig - gillar jag.










Vad tycker ni? Stanna eller gå???


Kram


11 september 2011

SHOPPINGTUR



Idag har hela familjen tagit en liten sväng in till stan. Det låter kanske inte så märkvärdigt, men om ni bara visste... Tror inte det har hänt sen barnen (pojkarna) var små och satt i vagn så att vi kunde tvinga med dem ;)

Men vi kom iväg utan tårar och tandagnissel och hade det dessutom ganska trevligt. Och trots att vi begränsade oss till endast 2 klädesaffärer (var ute efter finskjortor till killarna) lyckades även jag få med mig nånting hem!:)






Men som vanligt när jag shoppar vet jag aldrig om jag verkligen ska behålla det, utan blir alltid tveksam när jag väl kommit hem med kläderna. Kanske ska ta och visa vad jag köpt och höra vad ni tycker? Ja, jag gör nog det imorgon :) Titta in då och säg vad ni tycker!




Kram


09 september 2011

ITALIENSK MAT

Hemma igen och direkt tillbaka till verkligheten = regn och vab med J2. Plus mail att kolla, matlista att skriva, ja ni vet...
Sitter hellre och tittar på våra bilder från Italien!


Mycket mat blev det i Italien:)
4-rätters lunch, när annars äter man det!? Och allt är ju så fantastiskt gott!!! Tur att vi bara stannade i 4 dagar så att jeansen fortfarande passade när man skulle hem...

Nu är vi så inspirerade att laga mat och som fredagsmys blir det italiensk middag med flera rätter och dessutom ska jag bjuda ungarna på cappuccino - de som alltid tjatar om att få dricka kaffe;)


07 september 2011

ÄNTLIGEN VUXEN

Helt otippat har jag börjat dricka cappuccino till frukost. Och tycker om det! Jag som aldrig ens försökt att dricka något som har med kaffe att göra. Nu är jag visst äntligen vuxen, var det någon som sa... Tänk att det behövdes en resa till Rom för att det skulle ske! ;)






Kram

06 september 2011

VYKORT FRÅN ROM

Det jag älskar allra mest med Rom är att strosa runt i alla mysiga kvarter, sitta på uteserveringar och njuta av den underbara italienska glassen, äta middag klockan nio på kvällen och det fortfarande är 25 grader, ja bara uppleva Rom helt enkelt...

Men så finns det förstås en del "måsten" här också, här är några av dem :)












Kram

ITALIENSK RESTAURANG



När jag fyllde år åt vi middag på en italiensk restaurang i Uppsala. Min födelsedagspresent var att få äta på en riktig italiensk restaurang... Det gjorde jag igår kväll!!!



Kram



04 september 2011

VARDAGSLYX



Plommon har alltid varit min favoritfrukt och är det nånting jag önskade att ha i vår trädgård var det absolut ett plommonträd. Så tänk vad lycklig jag blev när det var just det som fanns i trädgården när vi köpte vårt hus.





Att kunna gå ut och plocka en hel skål och äta så många man vill - det är vardagslyx! :)




Funderar på att baka Leilas "Plommon Royale". Någon som har provat? Undrar också om man kan frysa plommon??? För att göra sylt eller marmelad eller liknande. Hinner inte ta hand om alla just nu.



Kram


01 september 2011

VECKANS REDIGERINGSBILD

Mycket redigering av bröllopsbilder har det varit sista tiden. Och redigering av bilder som ska säljas kräver på något sätt mer arbete, trots att bilden förändras mindre, eftersom målet är att bilden ska bli bättre.
När jag redigerar för skoj skull behöver man inte tänka så mycket, för då handlar det ju bara om att bilden ska bli annorlunda :)



Före:





Jag började med att göra bilden lite suddigare i bakgrunden, så att skylten framträder lite mer. Mha kurvor gjordes bilden ljusare och färgmättnaden minskades. Till sist använde jag 2 olika texturer i rosa och gul färg.



Efter:





Äntligen fredag imorgon. Sköööönt!!


Kram


30 augusti 2011

CHEESECAKE

Cheesecake är J1:s absoluta favorit när det gäller bakverk. Och nu har jag sagt ganska länge att jag skulle baka en, men det blev liksom aldrig av. Mest därför att jag aldrig fick nån riktig lust att sätta mig och leta och välja recept, eftersom det känns som om det finns tusen olika varianter. Det ska vara minsta möjliga motstånd, snabbt och lätt...!








För recept, klicka här.







Så istället frågade jag min fina bloggvän Ingela om tips. Hon bakar alltid så mycket gott, vill man ha inspiration är det en bra idé att besöka hennes härliga blogg :) Och som om hon var tankeläsare skickade hon mig ett recept utan en massa olika ingredienser som behövde inhandlas, istället gick det på ett litet kick att slänga ihop denna cheesecake som blev såååå god. Tack Ingela!





kram



28 augusti 2011


Tänk att det blev en så underbar sommardag med högsommarvärme så här i slutet av augusti, när man redan ställt in sig på höst. J2 ville absolut iväg och bada, så det blev en eftermiddagstur till Björklinge.
" Det är slöseri att inte bada en sån här dag!"
Och det hade hon ju rätt i :)




Idag regnar det och är mindre trevligt väder, så det får bli en inne dag. Får se om jag tar mig en tur till Ikea. Värmeljusen behöver fyllas på! Men vid solbrist uppstår också energibrist, så kanske blir det soffan och datorn istället ;)

Önskar er en skön söndag!


Kram

26 augusti 2011

VARDAGSLYX

Dagis är stängt och jag är ledig. Såååå skönt!!! När skolbarnen tagit sig iväg till skolan tog resten av familjen en joggingtur efter frukost. Det är vardagslyx! Så otroligt bra man mår när man börjar dagen på det sättet:) Och så måste jag ju skryta lite om J2; hon sprang 2,5 km på 19.50 min. Jag är imponerad!





Vi har haft en underbar sommar här i Uppsala, trots att det verkar som om resten av Sverige har fått en väldig massa regn. Och imorgon ska det bli sommar igen!!! Det är utlovat strålande sol och 25 grader varmt. Kan det verkligen vara sant!?





Synd bara att stranden och havet fattas där vi bor...

Bilderna är från Danmark där vi var på semester i början av juni. Där bodde vi nära en underbar strand och fast det inte var badväder var vi till stranden nästan varje dag. Underbart! Och dessutom är det ju så fantastiskt ljus att fota i vid havet att man blir lycklig bara av det :)



Nu ska jag hoppa in i duschen och sen tror jag J2 och jag ska göra ett litet besök hos våra kära grannar som också har ledig dag idag.

Ha en skön fredag!




Kram


21 augusti 2011

KALAS



Idag har vi haft kalas:) J2 började planera redan igår. Huset skulle städas, det skulle bakas, blåsas ballonger och gömmas godis. Klockan halv två skulle det börja.

Vi var förstås inte färdiga i tid, så kalaset började halv tre istället:P
Vi började med att leka kurragömma och sen fikade vi. Efter det fick vi en skattkarta så att vi kunde leta efter våra godispåsar. Det visade sig att de låg gömda i J2:s låtsasugn. Alla påsar innehöll lika många godisar av varje sort, noga uträknat av J2. Efter det lekte vi lite fler lekar.

Det mest fantastiska med det här kalaset var att vi hela familjen gjorde något tillsammans och alla var glada och hade roligt. Det känns som det var längesen det hände... Det var helt enkelt ett väldigt bra initiativ av J2! :)

Jag inser nu att man behöver inte krångla så mycket, planera, åka iväg på utflykter eller ordna andra aktiviteter. Helt plötsligt var alla barnen engagerade och samarbetade. Jag är helt förundrad...

Och nej, det var ingen som fyllde år. Allt var bara på låtsas! :)



Kram

20 augusti 2011

Jag älskar ju att fotografera och jag fotar nästan något nästan varje dag. Men även om jag fotar olika saker tycker jag absolut bäst om att fotografera människor. När jag fotar porträtt tycker jag bäst om att "fånga ögonblicket", dvs inte ha så många uppställda bilder, utan ta naturliga bilder på det som händer just då. Allra bäst blir det oftast när objektet inte är så medveten om kameran.




Men ibland kan det förstås bli väldigt fint när man tittar rakt in i kameran och bilden fortfarande känns naturlig. Speciellt om man har så här vackra blå ögon!




Inredning, trädgård, mat eller familjen - vad fotar du helst?





Kram

18 augusti 2011

VARDAGSLYX

Jag har haft 2 trevliga kvällar på rad efter jobbet, och inte hunnit blogga nånting alls! I förrgår var jag och min vän Å utbjudna på middag av våra arbetskamrater för att fira att vi fyllt år. Och igår följde Å med mig hem på middag och efterrätt.







När jag gick till jobbet på morgonen satt J2 och tittade på TV och såg någon som gjorde egen glass. Hon började genast komma upp med ett eget recept hur hon skulle komponera sin egen glass. När jag kom hem visade hon stolt upp sitt verk: vaniljglass med hallonsås. Supergott!!








Hemmagjord glass, det är vardagslyx!






Kram