24 december 2009

JULAFTONSKVÄLL

Julaftonskväll...

Vilken härlig dag det varit! Vi har varit i kyrkan, vi har ätit god julmat, haft besök av tomten, öppnat julklappar, mumsat julgodis och myst.




Barnen har varit så glada hela dagen. Alla julklappar blev uppskattade av både stora och små. Det är roligt att få, men nästan lika roligt att ge. Speciellt att få ge bort något man tillverkat själv och lyckats hålla hemligt för mamma och pappa...






Nu har lugnet kommit. Inget mer som ska fixas, man kan göra det man vill. Imorgon blir det nog en skidtur eller en promenad och sen mys framför brasan med knäck och hemgjord dajm.
Livet känns ganska underbart just nu!

Jag önskar er alla en fortsatt GOD JUL!


Kram Pernilla

22 december 2009

JULKLAPPASINSLAGNING

Har lyckats hinna med lite julklappsinslagning! Är långt ifrån klar, men alla julklappar är köpta, så nu känner jag mig lugn!

Ikväll ska det fixas lite mer julgodis och kanske bakas lite. Sen ska jag sitte ned framför tv:n och njuta av Peter Jöbacks julkonsert. Var och såg den live för flera år sen och den var helt underbar!

Men för tillfället är det städning som gäller! Vad sysslar ni med en sån här dag, dan före dan före doppare dan?






Kram Pernilla

21 december 2009

AWARD OCH JULINSPIRATION

Jag har fått en award! Den kom till mig från goa Camilla som har en av mina favoritbloggar Lantliv på Holm. Tack Camilla!




Så här i jultider har jag svårt att välja vem jag ska skicka den vidare till, så den här gången är den till alla er bloggare som jag brukar titta in hos - jag gillar ju alla er, jag hittar mycket inspiration och trevlig läsning hos er och tycker att ni allihop är värda denna award!



Jag passar också på att höja julstämningen lite med fina bilder från Pentik:

Julinspiration kan man väl inte få för mycket av så här dagarna innan jul, eller vad säger ni?!


Kram Pernilla

20 december 2009

FOTOGRAFERA

I helgen har vi haft besök av min bror och hans fästmö. Skönt för en trött mamma med lite förstärkning och roligt för barnen med någon som har lika stor leklust som de själva...!





Bland oss bloggare finns det ju flera stycken som startar eget och satsar på att få jobba med något som hittills kanske bara varit en hobby. T.ex finns de som börjar arbeta som fotografer och bl.a fotar barn och familjer. Det tycker jag är en fantastisk affärsidé - för det är ju så otroligt roligt!!!



Det är någonting jag gärna skulle syssla mer med! Inte som ett jobb, känner mig inte tillräckligt duktig för att ta betalt för mina bilder. Utan bara för att det är så roligt att fotografera! Så är det nån som har lust att bli fotograferad är det bara att höra av sig...! :D





Min lilla snöängel...


Kram Pernilla

17 december 2009

UNDERBART STRESSIGT!

Ja, då var det pepparkaksdags. Igen. Jag vet inte om det är tredje eller fjärde gången vi bakar pepparkakor nu. Jag har tappat räkningen... Det är tur att jag har min lilla medhjälpare. Hon går in för det med liv och lust och jag behöver inte( får inte!) göra nästan nånting alls! :)








Och visst känner man sig nöjd när det ligger en hög med pepparkakor där på köksbänken. Det är ju så gott!




Städa, pynta, mysa, köpa julklappar, pyssla, njuta, baka - visst kan det bli stressigt. Men det är ju också helt underbart!


Kram Pernilla

16 december 2009

LOVELY!

Häromdagen när jag tittade in hos er andra var det flera som skrev om att ni fått snö och jag blev lite avundsjuk... Men nästa dag när vi vaknade var det alldeles vitt ute även hos oss!






Allting var täckt i snö och det var så vackert!




Jag tror nästan vår trädgård är som vackrast när den ser ut så här! (Och vad säger det om vår trädgård...?!)





Lovely, so lovely!

Kram Pernilla

VACKERT OCH INSPIRERANDE

I helgen var jag inne i en butik som heter Chess, som finns här i Storvreta. Kanske känner ni Jeanette, som har bloggen Allt o Inget Med Jeanette, som jobbar där?



Chess har otroligt fina blomsterarrangemang, krukor och lite andra inredningsdetaljer.


De har sååå mycket fint, men varje gång jag är där får jag så svårt att välja att det har slutat med att jag gått tomhänt därifrån med tanken att jag ska komma tillbaka när jag bestämt mig för vad jag vill ha!

Dessutom blir man inspirerad att fixa och göra lite egna små skapelser. Chess anordnar även blomsterkurser, men det hade jag tyvärr inte tid för nu så här innan jul.

Bor ni i trakten kan jag absolut rekommendera ett besök på Chess, många vackra saker och härlig inspiration!

Kram Pernilla

14 december 2009

LUCIAKATASTROF


Det har varit mycket prat om Lucia, sjungande och övande av allt ifrån hur man ska gå till hur man håller händerna. Storebröderna har försökt lägga sig i och komma med råd, men det har de inget för - lillasyster vet precis hur det ska vara!
Idag firas det lucia på dagis och som uppladdning fick hon följa med till Domkyrkan och kolla in deras luciatåg igår.




Varje år har Uppsala domkyrkas flickkör tillsammans med Collegium Cantorum en luciakonsert. Det var första gången jag var där och det var otroligt vackert! J2 var så förväntansfull och alldeles stum av beundran när luciatåget med alla levande ljus kom in. Sedan började hon sjunga med i de sånger hon kände igen och njöt i fulla drag. Men efter ett tag började hon undra när de skulle sjunga "En sockerbagare" . När den aldrig kom blev hon så uttråkad att hon somnade! Lagom tills luciatåget tågade ut väckte jag henne , så hon fick höra luciasången igen. Och så långt var allt frid och fröjd. Men sen...




Oj, oj, oj, vad hon blev arg att lucian försvann! Hon ville lyssna mer! Först vägrade hon klä på sig ytterkläderna, sen vägrade hon gå ut ur kyrkan... Sån tur var kunde jag locka henne med den fina julkrubban där figurerna var lika stora som henne själv. Den var rolig en stund. Men sen var vi tvugna att gå...



"Jag vill höja meja, jag vill höja meja" skrek hon hela vägen till bilen. Jag fick tvinga in henne i bilen och snabbt sätta fast henne för att hon inte skull hinna smita ut. Sen gallskrek hon HELA vägen hem (ca 2mil)....
Jag som hade tänkt att vi skulle ha så roligt och mysigt tillsammans. Så kan det gå :(
Det är inte alltid man förstår sig på de små...

Men idag är det nya tag! Lucia på dagis, som sagt. Hoppas bara de låter henne sjunga så länge hon vill och inte försöker få henne att gå ut när det är slut, för då vet de inte vad som väntar... ;)


Kram Pernilla

11 december 2009

JULFÖRVÄNTAN

Barnen räknar varje dag. Det är inte långt kvar nu! Eller...?


"Mamma, det är mindre än 2 veckor kvar. Tiden går så snabbt!" (A, nästan alltid glad och positiv)


"Mamma, det är 1000 dagar kvar. I alla fall 13 dagar. Det kommer aaaaldrig bli jul!" (Tålamod har aldrig varit J1:s starka sida...)



Bild: Cervera


En av dem har viktigare problem än så att fundera över.

"Mamma, det fanns ingen chokladbit i dag när jag öppnade min lucka ?!? Jag tror HelloKitty har tagit den när jag sov... "(J2, väldigt snabb på att skylla ifrån sig!)



Bild: Cervera


Åh, vad härligt det är med barnens förväntan innan jul! Jag vill så gärna att de ska uppleva hela december som en rolig och mysig förberedelsetid med mycket julkänsla. Jag försöker verkligen tänka på att det inte ska känna av "vuxenstressen" inför jul med städning, inköp och krav på att allt måste vara på ett speciellt sätt. Det är viktigt att jag själv tänker efter vad som är det viktiga med julen om jag ska kunna förmedla det till dem.


Bild: Cervera

I helgen ska vi baka och göra lite julgodis. Jag skulle också gärna vilja göra en krans till, använda mina stämplar och göra lite annat pyssel. Men det gäller att inte planera in för mycket - vi måste ju hinna mysa också!


Jag önskar er alla en riktigt skön helg!





Kram Pernilla

10 december 2009

3 SMÅ SOCKERBAGARE

Till första advent bakade J2 och jag pepparkakor. De andra var inte hemma då, så de kunde inte vara med. Men nu var det deras tur. Vi hade sparat ungefär hälften av degen, men på nåt underligt sätt verkade den ha krymt...? Det blev nästan slagsmål om degen! Baka är ju det roligaste J2 vet. Skulle hon låta storebröderna ha degen för sig själva!? Skulle inte tro det! Undrar hur vi tänkte där...



Koncentrationen var på topp! Jag tror inte ens de märkte hur jag arrangerade och dirigerade för att få bra kort... ;)



Och tomteluvorna var på! Inköpta på Rusta för 10 kr/st. A vill nu använda sin till skolan istället för sin vanliga mössa. J2 ville ta med sin till dagis och visa för alla kompisar. J1 ville helst inte ta av sin alls utan ville sova i den. Tänk att ibland behövs det inte så mycket för att göra barnen glada! Ibland är det saker som man inte tänkt sig, som blir de mest populära. Och det har inte alls med att göra hur mycket de har kostat. Det tycker jag är härligt! :)





Eftersom degen inte var så stor kan ni ju gissa vad som hände med de pepparkakor vi fick ihop. Såg ut som det var en så där 5-6 stycken kvar när jag kom upp i morse... Dags att göra en ny pepparkaksdeg, alltså!


Kram Pernilla

08 december 2009

PLÖTSLIGT HÄNDER DET...!

Den jobbiga veckan är ju nu över och denna vecka är tänkt att bli sååå mycket bättre!


Och tänk vilken bra start den fick. Plötsligt händer det... När jag på morgonen läste några kommentarer på min blogg fick jag veta att jag vunnit en tävling! JAG!!! Som aldrig vinner! Och som dessutom varit så upptagen med att stressa att jag inte ens uppmärksammat detta när det väl händer... Åh, vad glad jag blev!



Den här söta skylten kommer jag att få av Tessan med den fina bloggen Idyll och Inspiration





En julklapp lite så där i förtid. Vilken vardagslyx! Tusen tack!
Kan veckan börja bättre!?!

På tal om julklappar, så fick Pilo, med bloggen Vardagsresa! en annorlunda julklapp, som bestod i att utföra ett uppdrag. Det tyckte jag var lite annorlunda och intressant - och en riktigt BRA julklapp! Ni kan läsa om den här. Har ni någon gång fått eller önskat er något annorlunda som man inte förväntar sig?

Kram Pernilla