11 februari 2015

FORTFARANDE VINTER


Jag har sett bilder från Skåne där det såg ut som vår,
men här har vi verkligen vinter fortfarande.

Solen har i alla fall lyst flera dagar nu
och då blir det faktiskt riktigt varmt och skönt!







Nu har jag haft huvudvärk 2 dagar (och nätter) i sträck,
så ikväll tänker jag hoppa i säng tidigt och hoppas på en bättre dag i morgon.
Och då är det ju snart fredag och nästan helg!





05 februari 2015

INTERNATIONELLA NUTELLADAGEN

Ni har väl inte missat att det är internationella nutelladagen idag!?

Okej, jag hade aldrig hört talas om den dagen tidigare...
Men eftersom vi bakade just nutellabullar härom veckan passar jag på att tipsa om dem
OCH bloggen jag hittade receptet på - gillar ni att baka bara måste ni titta in HÄR

Nutellabullar - jag menar, kan det bli godare!?!?
:)









04 februari 2015

VINTER IGEN


Ja, det där med att det kändes som vår som jag skrev i fredags.....

Senare på kvällen började det snöa 
och fortsatte med det utan uppehåll till idag! 

Oj, vad mycket snö vi fått!
Så nu har vi ett helt fantastiskt vinterlandskap utanför fönstret!







Och det är väl helt ok, tycker jag.
Det är ju bara februari och våren kan ju faktiskt inte komma riktigt än.
Det har verkligen varit fram- och tillbaka med snön den här vintern,
men nu kan den i alla fall stanna fram till sportlovet, det vore helt perfekt!







Har ni mycket snö?



02 februari 2015

HUSKURER


Ligger fortfarande hemma med feber och halsont.
Brukar ni dricka te när ni har ont i halsen?
Läste just den här huskuren:






Att dricka te gjort på (helig-) basilikablad är enligt vissa huskurer ett effektivt sätt att bota halsont på. 
Basilika växer vilt i bland annat Indien där växten också tas mot just ömmande halsar.



Koka vatten och häll i en näve färska basilikablad. 
Blandningen kan antingen drickas eller gurglas för att lindra din onda hals. 
Basilika är liksom kanel och ingefära populärt inom naturmedicinen för dess läkande egenskaper. 
(Helig-) basilikablad innehåller bland annat eugenol som anses vara antibakteriellt och ha kraftfullt läkande effekter.






Nu blev det dock inget basilika-te här,
utan mitt vanliga jordgubbs-te (som i och för sig inte hjälpt
så mycket hittills, men i alla fall är väldigt gott!)







Ha en bra måndag!


30 januari 2015

LITE VÅR


Det är fredag, solen lyser , snön börjar smälta och det ser riktigt vårigt ut!
Helt fel dag att ligga inne med feber och halsont :(

Men jag passar i alla fall på att njuta av ljuset och mina vårblommar
och får faktiskt lite vårkänsla inomhus också.
Och med halsont är det givet vad fredagsmyset ska bestå av -
glass i stora lass så klart!









Ha en skön fredag!



27 januari 2015

NYA TAG

Den här veckan fick ingen bra start alls.
Ungefär allt gick fel från morgon till kväll.

Men idag tog vi nya tag.
Vi började med en lugn morgon,
tända ljus och nygräddade våfflor.

Och med den starten blev den här dagen faktiskt lite bättre.












21 januari 2015

VI TAR DET LUGNT


Vab idag och det är ganska mysigt att tända brasan
och sitta inomhus när det snöar utanför.





Lite svårt att inte passa på att köra lite städ och tvätt,
men jag försöker prioritera att istället använda tiden
till att ta det lugnt och umgås med J2.






Vi har tittat på Madagaskar och bakat chokladbollar
och nu är det dags för nästa film.

Ha det bra!


18 januari 2015

SÖNDAG OCH BAKNING

Äntligen har vi bakat lite här.

Jag ääälskar ju bröd, speciellt hembakat, och i helgen har det blivit 
både scones och det här supergoda surdegsbrödet med valnötter (recept HÄR).










Försöker prioritera lugnet på söndagar, för att orka med vardagen som kommer.
Men bakning är ju både avkopplande och roligt:)

Nu ska jag däremot hjälpa J2 att rensa i alla hennes lådor.
Vet inte hur avkopplande det är, men det måste ju göras!

Hoppas ni har en skön söndag!


15 januari 2015

MIN KVÄLL




Nu har jag precis kommit hem från träningen
och är så trött att jag skulle kunna gå och sova på en gång!

Men det känns ju lite tråkigt..
Och dessutom behöver jag lite tid att koppla av och göra ingenting.
Jag tycker inte alls om när dagen går i ett och man har fullt upp ända till man ska sova.

Så nu ska jag tända brasan och sätta mig vid värmen med iPaden (är det ett ord!?)
och kolla in vad som händer här i bloggvärlden. Trevlig kväll!






14 januari 2015

BEHÖVER LJUS


Alltså, det här mörkret....

Nu längtar jag efter fredag då jag jobbar halvdag och kan vara ute en stund i dagsljus.
För att inte tala om helgen, 2 hela dagar med många ljusa timmar :)

Ha en bra kväll!





13 januari 2015

DET BÄSTA VI HAR


Det här är nog det bästa vi har här i huset!
Utan den skulle jag inte klara vintern.... 


Vi har visserligen inte haft någon snöstorm,
men igår snöade det hela dagen och det tog timmar att ta sig hem.
Bussarna fastnade till höger och vänster, men med den sista bussen
 kom jag i alla fallså långt att jag kunde gå sista biten. 
Och när jag kom hem var belöningen att sätta sig framför brasan och njuta!

Tyvärr verkar det som om det mesta av snön försvinner, för nu regnar det:(
Hur är det hos er, har ni fortfarande vinter?







10 januari 2015

MIN FAVORIT


Mitt favoritställe just nu här i Uppsala är absolut Stationen.
När Uppsala byggde om centralstationen behölls den 
gamla byggnaden och gjordes om till restaurang. 
Jag gillar allra bäst att sitta i den inglasade delen
ute på perrongen, där tågen susar förbi alldeles bredvid.

Och mycket gott finns det att äta,
deras fisk- och skaldjurssoppa t.ex, åhhh så god!

Så vill man gå ut och äta i Uppsala rekommenderas alltså Stationen :)





















09 januari 2015

PÅ FÖRSÖK


Nu har granen åkt ut och det behövdes något nytt i samma färg,
så den här söta lilla gröna får göra ett försök hos oss.
Med tanke på att jag inte sköter om mina växter särskilt väl, 
får vi väl se hur länge den klarar sig... Men förhoppningsvis
längre än vad granen gjorde i alla fall! :P






06 januari 2015

LEDIG TID



Idag har det mesta av alla julsaker åkt ut, men julgranen står fortfarande kvar.
Det är ju det där med alla barren som kommer sprida sig över hela 
vardagsrummet och hallen som skapar ett visst motstånd... 
Ja, ja, får ta tag i det där imorgon!






Och imorgon börjar ju skolan - med studiedag för både lärare och fritidspersonal.
Så här blir vi alltså hemma en dag till. Skönt :)






Älskar det här med att vara hemma. Vara hemma och ha tid.
Tid för barnen, tid att hämta och skjutsa hit och dit, att göra saker tillsammans.
Tid för mig att träna, blogga, läsa eller göra ingenting.
Och att inte alltid vara trött och inte orka!
Det är så här det ska vara...






Kanske borde man jobba lite mindre och prioritera det som är viktigt....