10 maj 2012

FÖDELSEDAG IGEN

Grattis min älskade stora, lilla 6-åring!





Idag har vi haft en "busy day":) Hela dagen har gått åt att fira vår lilla tjej som idag fyllt 6 år. Som hon väntat på denna dag!

Morgonen började med frukost på sängen och några paket, innan vi skulle iväg till skola och jobb. C hade den stora turen att vara ledig idag och fick därmed chansen att tillbringa hela förmiddagen tillsammans med födelsedagsbarnet:)




Vi andra blev sedan upphämtade när vi slutade och hela familjen åkte till Leos lekland, som en överraskning åt J2. Jag brukar avsky sådana ställen, men en vanlig vardagseftermiddag var det så gott som folktomt där och vi hade nästan hela stället för oss själva. Perfekt!





När vi kom hem blev det lite fler presenter och så tårta förstås. Blåbärsprinsesstårta - mmmm, så gott!!!
Efter det blev det filmkväll och nu ligger J2 i sängen och leker med sina presenter. Dags att sova egentligen, men det verkar svårt...






Återigen en härlig födelsedag!:)

Hoppas ni också haft en bra dag!


Kram

04 maj 2012

SKÖN FREDAG

Åh, vad skönt att det gick så snabbt till det var fredag igen! Så här skulle det vara varje vecka:)




Har varit och köpt lite blommor idag. Rosor inne men framför allt blommor som ska planteras ute. Äntligen ska det bli fint i våra krukor som har stått tomma så länge. Det verkar dessutom som det ska bli riktigt fint väder i helgen, trots att det var tal om snö tidigare.




Ikväll tar vi det riktigt lugnt och njuter av att det är fredag. Äter en jättegod kladdkaka som J2 bakat alldeles själv :)


Önskar er alla en fortsatt skön helg!


Kram

02 maj 2012

OLIVTRÄD



Olivträd är bland det finaste som finns tycker jag! När C fyllde år kom blomsterbudet hem till oss inte mindre än 2 (!) ggr  och ena gången hade hon med sig ett olivträd, till min stora lycka:)
(Bra tänkt där, Herr & Fru Q!)


 Det här olivträdet köpte jag igår, på en stormarknad. De hade ett bra pris och samtidigt behövde A lite nya sommarkläder, så en snabbsväng och handla kunde väl vara ok, trots att det var så fint väder igår och man helst ville vara utomhus.







Snabbsväng - jo visst... Vi handlade det vi skulle och gick ut till bilen bara för att upptäcka att jag inte hade någon bilnyckel!!!  Letade, letade , letade i alla kassar, men jag kom ju ihåg att jag hållit den i handen (hade ingen väska, inga fickor). Gick runt och frågade om det hade hittats och lämnats in någon nyckel, men givetvis inte... HUR skulle vi komma hem!?!?!

Till slut sa min kloka son åt mig att ta det lugnt och gå tillbaka exakt den väg jag gått tidigare, så skulle jag säkert hitta nyckeln nånstans på golvet. Så det gjorde jag och ja, det gjorde jag - hittade nyckeln alltså! På golvet mitt bland alla olivträd...
Och så vi kom hem till slut :)


Några av er skrev att ni inte kunde se mina bilder. Kan det bero på vilken webläsare man använder? Jag märkte nämligen samma sak på jobbet, där jag använder Internet Explorer = inga bilder. Hemma med
Google chrome och Opera fungerar det däremot.
Jag ska prova att göra några förändringar, säg gärna till om ni ser någon skillnad! 





Kram

 

30 april 2012

EN HÄRLIG DAG

Bilder från födelsedagen och vår mysiga tur till Stockholm i fredags!




Vilken underbar dag det är i dag!

Vi har turen att vara lediga idag, jag och barnen, och det är man ju glad för när det äntligen blir en sån här vacker dag:) Sol och värme, precis vad vi behöver nu!

Vi har varit ute nästan hela dagen, började med en joggingtur i spåret och sen har J1 och J2 spelat både fotboll och basket och lekt tillsammans i lekparken. En sån här dag, när de båda är bästa vänner, känns det enkelt att vara mamma;)

Hoppas ni har en skön valborg!


Kram

 

27 april 2012

EN 40-ÅRING

...har vi firat idag. Pappan i huset har (äntligen!) blivit vuxen! Påstår han i alla fall;)





Dagen började med frukost på sängen (såklart!). Sedan tog vi tåget till Stockholm för en härlig dag på stan i solen. J1 och J2 hade packat ner våra paket och tog med till tåget, där vi hade paketöppning till allmän beskådan:)
Efter lite shopping, klädbyte (J2 var genast tvungen att byta om till sina nya jeansshorts - det var ju sååå varmt!) och mat åkte vi hem och åt tårta.





Ikväll är födelsedagsbarnet bjuden på bio av sin äldste son, medan jag, J1 och J2 har tagit det lugnt.
Imorgon är det stora städdagen här, för på söndagen fortsätter vi firandet tillsammans med några goda vänner. Det gäller ju att dra ut på det roliga så länge man kan!:)




Kram


 

26 april 2012

Här var det långt mellan inläggen - jag vet inte vart tiden tar vägen!
Alltid är det nåt man fixar och grejar med, som måste ordnas först. Och när jag sen ska sätta mig och blogga   är det för sent och jag är för trött....

Ja, ja, det är bara att hoppas på mer tid och mer ork framöver :)





Sist vi gjorde tårta blev det pannkakstårta. Men denna gång blir det nog en annan sort, då vi har ett födelsedags"barn" som fyller jämna år imorgon. Det ska firas så klart och vi ser fram emot en trevlig dag!

Ha det bra!


Kram

 

21 april 2012

SEG LÖRDAG

En riktigt seg lördag idag. 
När man är ledig vill man ju hitta på en massa saker, men idag har det mest blivit vila i soffan :(





Tur då att jag kunde få underhållning i form av årets alla melodifestivallåtar i repris. Och ja, jag menar ALLA årets låtar. Vissa förstår man verkligen varför de inte gick till final... ;)

Tror nog jag fortsätter kvällen i soffan, nu med datorn i knät så jag kan ta en liten "bloggrunda" :)

Ha en fortsatt trevlig lördag!



Kram

 

20 april 2012

FREDAGSMYS

J1 ropar på mig i soffan, dags för Let´s Dance och fredagsmys!

Idag består fredagsmyset av nybakade bullar som barnen bakat nu i eftermiddag.

Gott! :)



Ha en skön fredagskväll!



Kram


18 april 2012

NYTT I KÖKET

Kommer ni ihåg att jag skrev att jag ville ha det ljusare i köket? Lampor hjälper!;)

2 nya lampor har det blivit plus väggord och så har klockan fått byta plats.




Men när jag skrev om ett ljusare kök var det ju egentligen mer vitt jag ville ha . Framför allt bordet, men det har jag inte riktigt klart för mig hur jag ska lösa än. Däremot har det kommit till lite annat vitt som jag ska visa en annan dag. Finfina stolar, bl.a :)




Ikväll ska jag titta på bygglov och sen lägga mig tidigt, för jag är sååå trött!


Ha en trevlig kväll!


Kram

17 april 2012

SPANIEN - HERE WE COME!


J2:s tips:

Doppa inte nappen i havet, då smakar den inte alls gott...






2008 åkte vi till Spanien första gången.
Vi hyrde ett litet radhus, men det hade 3 våningar
och J1 tyckte att det var som ett slott!:)

Innan dess hade vi varit på charterresa till Rhodos, på ett SunVing Resort.
Det var fint, med stort poolområde och fantastisk frukostbuffé.

Men vi tyckte allihop att det här var så mycket roligare -
hyra bil och åka runt och upptäcka olika platser och stränder,
att bo i sitt eget lilla hus och handla mat på "supermercados"
och helt enkelt leva lite spanskt vardagsliv.





Vi har åkt till Spanien igen flera gånger efter det,
men förra året valde vi Danmark och legoland i stället.

Det var jättekul, men vi saknar Spanien!





Så nu är flyget bokat och huset hyrt.
Inte förrän i september åker vi, men vi längtar redan!





Har ni planerat någon semester?




Kram


14 april 2012

SYLTKAKOR I NATTLINNET



Brukar ni baka i nattlinne? Det brukar vi! Varför slösa tid på att klä på sig när man är sugen på något gott;)

Ser ni de juliga bakformarna? Tyckte de passade bra till den vita, "vackra" vintervärlden vi vaknade upp till idag... :/




Tänk att det redan gått en vecka sen påsk. Och jag som knappt hunnit starta datorn på hela veckan! Men nu ska jag titta in till er andra och se vad ni haft för er:)

Trevlig helg!



Kram


07 april 2012

GLAD PÅSK!

Påskäggs-jakten är över :)

3 ägg är hittade och jag har nog aldrig sett några påskägg så överfulla med godis som de här... (Det var C som ordnade med godiset i år!)

"Mamma, jag äter och äter, men ingenting händer!",
utbrast J1 förskräckt när han tittade ner i sitt påskägg efter en stunds ätande.

Stackars barn....
Tur att det bara är påsk en gång om året!



Nu ligger alla 3 utslagna i soffan och tittar på söta Happy Feet.
Utanför yr snön och jag tror inte vi går ut mer idag. Det får bli en mysdag
idag också, med film, godis och kanske lite mat också ;)

GLAD PÅSK!



Kram

06 april 2012

OANSVARIG?

En väldigt trött, men väldigt nöjd, J2 igår efter en busy dag.


Först flera timmar i bassängen på äventyrsbadet Fyrishov,
sedan ett par timmars promenad som påskkärring
och utdelning av påskkort i området.


Inte undra på att man blir trött efter det!
Men belöningen blev minst 1 kg godis var för både J1 och J2!!!




Idag ska vi bara ta det LUGNT, ligga i soffan och äta godis
och titta på film. Jag tror jag måste hjälpa till där med godiset
- ett helt kilo godis för ett litet barn kan inte vara bra.

Räknas nog rent av som oansvarigt av en vuxen att låta ett barn
äta så mycket.... och oansvarig vill jag ju absolut inte vara!;)



Önskar er en lugn och skön påsk!



Kram

04 april 2012

Jobbdagen slut , nu ska jag hämta J2 på dagis och äntligen blir det lov för oss också!:)

Tror jag ska baka lite bröd. Förra gången blev det de vanliga baguetterna (recept HÄR) och Leilas surdegsbröd. Den här gången ska jag nog baka valnötsbröd, det tycker jag är såååå gott!





Ha en bra dag!




Kram

03 april 2012

ROSA TULPANER

Ja, ni såg ju själva i förra inlägget hur mycket snö vi har! Och kallt är det också. +1.8 grader, inte mycket att ha:(

Bara för någon vecka sen var det ju 10 gånger varmare, +18 grader...

Vi försöker i alla fall hålla kvar vårstämningen inomhus så gott vi kan, rosa tulpaner och videkvistar hjälper till att göra det lite vårigt!









Ha en bra tisdag!



Kram


01 april 2012

SOLHATTEN PÅ

Precis som vädergudarna, har J2 lite svårt att bestämma sig för om det är vår eller vinter. Därför blev det idag både vinterjacka och solhatt på, för säkerhets skull! :)


Påsk är det ju i alla fall snart, oavsett väder. Så idag var vi ute och fixade lite påskris. Så mycket mer pynt än så brukar det faktiskt inte bli hemma hos oss.
Som ni ser har vi åter vinter i vår del av landet. Inte speciellt välkommet, men våren måste ju komma tillbaka för eller senare, för nu är det ju faktiskt april!





Tack alla ni som lämnade en kommentar på mitt förra inlägg! Både roligt och intressant att få läsa om era tankar och erfarenheter.
Just nu försöker jag fokusera på det som är bra, som t.ex att det faktiskt är väldigt skönt att ha ett jobb och att jag har underbara arbetskamrater. Men jobbfunderingarna fortsätter....


Ha en bra start på veckan och tack för att du tittade in!




Kram

28 mars 2012

BYTA JOBB?

Bättre dag på jobbet idag. Tur att det även finns många TREVLIGA människor där, som förgyller dagen och gör det värt att trots allt gå dit.

Men det är klart, ibland funderar jag på om man kanske skulle byta jobb. Att jobba med samma sak hela livet... Jag menar, det beror så klart på hur varierande jobbet är, men egentligen är det ju inte så konstigt om man blir less ibland.



Frågan är vad jag ska göra istället. Frisör kanske?





Nu är det ju i och för sig så att jag aldrig klippt någon i hela mitt liv. Inte ens mina egna barn när de var små. Så hur vet jag om frisör är något som passar mig?
Det är väl bara att prova, helt enkelt!






Så jag plockade fram stora kökssaxen och valde ut mitt offer. J2 är så rädd om sitt långa hår och J1 fick jag inte komma i närheten av, så det fick bli A. En cool tonåring med långt hår är ju inte så noga med hur han ser ut;)) Eller...?





Nä, jag skämtar så klart! Det var hans eget val och han är hur nöjd som helst för nu när han inte behöver styla håret kan han sova en halvtimme längre på morgonen!:)



Hur är det med er? Vad jobbar ni med? Har ni bytt yrke eller hållit er till samma? Skriv gärna en kommentar!



Kram