10 januari 2010

IKEA-FYND

Som sagt blev det ju en tur till Ikea igår. Höll på att sluta med katastrof, eftersom det viktigaste jag skulle ha - hyllplan till våra 37 cm djupa garderober - hade UTGÅTT!!! Ska tydligen komma in nån ny variant, men inte förrän mars-april...


Och just när jag tänkte gå sur och tomhänt från Ikea (va, tomhänt från Ikea!? :o )hittade jag en lampa som kommer passa jättebra i J2:s rum.
Jag var nämligen också ute efter inspiration till J2:s rum, som ska göras om. Det ska målas vitt, det ska läggas ett mörkt golv (så småning om ska det bli samma golv i hela huset, just nu ser det mer ut som ett lapptäcke...) och accentfärgerna blir rött och rosa. Färger som var den värsta kombination man kunde tänka sig när jag var yngre, men som jag nu tycker är jättefint!

Lampan kanske ser ut som om den är prickig, men det är små hål där ljuset lyser igenom och ger ett lagom starkt sken för att passa som mysbelysning.




Nedsatt från 199:- till 99:- Också den, (röda varianten), skulle utgå och eftersom jag faktiskt tittat på den förut med tanke på J2:s rum, var det ju tur att jag hann köpa den!

Jag gick också förbi jullådan där allt kostade 5:- och plockade åt mig 3 julstrumpor (!) Men vet ju aldrig, om knappt ett år kanske jag är jätteglad åt att jag köpte dem ;)

Förutom värmeljus (som jag faktiskt INTE behövde fylla på just nu) brukar jag ha en förmåga att få med mig en orkidé hem varje gång jag är på Ikea! Så också denna gång... Vit och lila/vinröd, så att den matchar sovrummet, som jag för övrigt tänkte visa er lite bilder på snart.

Nu måste jag gå och titta till två busungar i badet. Hörde just att J1 erbjöd sig att göra bubbelpool åt J2 med sugröret han hade med sig. Ska gå och se om han blivit blå i ansiktet än...

Kram Pernilla

EN TJATMOSTER

10 minusgrader var det sagt att det skulle vara idag, så vi hade tänkt oss en dag i pulkabacken. Men när termometern visade närmare -20 grader bestämde jag mig för att ta en tur till Ikea istället. (Några fynd blev det, får se om de blir fotade och kommer upp på bloggen imorgon)



Men även om det var kallt så var det en underbart vacker vinterdag, så på vägen dit kunde jag inte låta bli att hoppa ur bilen och fota lite!

Det här är INTE vägen till Ikea!


Jag förstår att det finns en viss risk att ni tröttnar på alla mina vinterbilder och mitt tjat om den vackra vintern :0


Men jag är ju ingen norrlänning och inte alls van vid att det faktiskt är VINTER när det är vinter! Jag tycker ju det är så vackert...


Ni får helt enkelt försöka stå ut! Imorgon lovar jag att skriva om något annat...

Kram Pernilla

09 januari 2010

DESIGN-JULKLAPPAR

Jag vet att en del arbetsgivare ger sina anställda julklappar till jul. Själv arbetar jag på universitetet och där existerar inga såna gåvor :(

MEN - jag har tur! Gruppen jag arbetar i har en givmild chef! Han går själv och köper julklappar till oss som arbetar inom hans forskargrupp. Han har dessutom tagit för vana att köpa oss fina designprylar!!! :)

Ett år fick jag en sjuarmad ljusstake, Nordic Light, från Design House Stockholm.

Ett annat år blev det italienskt, den fina skålen Mediterraneo, från Alessi.

Den här julen blev det alltså svensk design igen. En Edblad & Co - "klassiker" (Fafner), nämligen deras söta mässingstol!





En utmärkt julklapp, tyckte jag! :D

Kram Pernilla

08 januari 2010

EDBLAD & CO

EDBLAD & CO har, precis som Tine K, mycket fint som jag tycker om. Och precis som Tine K är de lite för dyra för att jag ska ha slagit till på någonting därifrån.

MEN - nu har jag fått en julklapp från Edblad & Co! Ska visa er den imorgon när det finns tillräckligt med ljus för mig att fota!





Bild lånad från www.fafner.se


Kanske jag ska säga redan nu att det tyvärr INTE är den coola stolen på bilden ...


Ha en riktigt mysig fredag!

Kram Pernilla

07 januari 2010

VINTER

Okej, det var visst inte alla som höll med mig om att det är underbart att det är vinter... Och bara för det kommer här ännu en vinterbild ;)

Jag tycker det är så vackert i skymningen när allting får ett blått skimmer över sig...

Det här med vintern - alltså, så här är det. Jag är definitivt ingen vintermänniska. Jag fryser jämnt, jag saknar ljuset och jag avskyr att sätta mig i en kall bil som det tar en kvart att värma upp:(

Våren, däremot, är underbar. Och sommaren är fantastisk! Men en snörik vinter är sååå vacker.
Och det är ju faktiskt ingen idé att längta för mycket efter våren redan nu - den kommer ju ändå aldrig i januari. Då är det bättre att leva i nuet och njuta av det som är fint just nu. Försöka i alla fall...

Hänger ni med? Det blev lite snurrigt det här, så jag tror vi avslutar den här diskussionen! Över till något annat!

Nämligen min header. Är det någon som vet varför ramen faller bort på höger sida. Det har sett ut så från första början och jag tycker INTE om det? Kanske någon vet hur man fixar det?

Till slut vill jag bara tacka alla som tittar in här. Häromdag var det besöksrekord för min blogg med exakt 100 besökare. Känns verkligen jätteroligt:D

Kram Pernilla

TINE K



Idag är jag på jobbet! Men jag tar mig en liten paus för att skicka er några fina bilder från Tine k.



Alla bilder lånade från www.tinek.dk

Härlig inspiration, eller hur!?

Kram Pernilla

06 januari 2010

PERFEKT VINTER

Jag tror min favoritårstid är våren. För då kommer sommaren snart ;)

Men allra mest uppskattar jag att vi har lika årstider. I alla fall när de beter sig som olika årstider. +4 grader och regn på hösten, +4 grader och regn på vintern och +4 grader och regn på våren - nej, det gillar vi INTE. Men -24 grader och en halvmeter snö, då vet man att det är vinter!

Jag njuter så av hur vackert det är när allt är täckt av snö och att det är riktigt kallt och vintrigt. Jag har nu kommit på att -24 grader är perfekt! Det gör att man njuter så mycket mer av att sitta framför brasan eller dricka en kopp varm choklad, än vad man gör i vanliga fall! :)

Ja, perfekt så länge man inte behöver gå ut, kanske jag ska tillägga. Så idag har jag varit inne hela dagen och haft min sista mysdag. Imorgon börjar allvaret... Skönt i alla fall att det bara är två dagars jobb innan det är helg igen :)

Nu ska vi se på film och äta snickerskaka. Ha en skön kväll!




Kram Pernilla

BAKDAG

Idag har det varit kaaallt här! -20 grader är mer än jag vill ha. Jag vet att flera av er har haft ännu kallare, men för mig räcker det här gott och väl! Nu hade jag lovat J1 att skjutsa till och hämta hos en kompis, annars hade jag ALDRIG gått utomhus idag.

J2 och A var eniga med mig - idag stannar vi INNE - och vi bestämde oss för att ha en bakdag. Jag bakade bullar och bröd och A och J2 bakade dessa supergoda kakor, som egentligen är mer som godis :)




Jag har bakat dem förr, men tappat bort receptet. Nu hittade jag det igen hos Linnéas skafferi, en för mig ny blogg med mycket gott!

Och ifall ni undrar - det där med att komma in i lite nyttiga vanor igen, det har jag skjutit upp ett litet tag till...

Kram Pernilla

05 januari 2010

H&M HOME

Just nu är jag sugen på att göra om och förnya lite, efter att julpyntet fått dominera ett tag. H&M Home hade mycket snyggt i sin vårkollektion, tyckte jag.


En inspirerande köksbild!

Just vårt kök är jag annars väldigt nöjd med och vill inte förändra för mycket, tycker om det som det är. (Vill du se bilder från vårt kök finns det här). Men några nya detaljer är alltid välkomna:)

Här är några av sakerna som jag tyckte om från H&M:s köksavdelning:





Kram Pernilla

04 januari 2010

UNDERBARA SNÖ

Vi njuter så av all den vackra snön och jag kör ut barnen varje dag för att leka. Sån tur är har de inte så mycket emot det! Själv tycker jag det är lite väl kallt just nu och till råga på allt har jag blivit förkyld :(

Annars är det lite med vinter och snö som med sommar och sol. Men vet aldrig hur länge det varar och det är bäst att skynda sig ut och försöka utnyttja dagarna optimalt. Kan tom bli lite stressad för att jag inte vill missa nåt! Det är tur att vi har skogen alldeles utanför så att jag kan sitta kvar framför brasan och bara behöver titta ut genom fönstret för att njuta av det vackra vinterlandskapet :) Vardagslyx!

Som sagt, barnen har i alla fall inget emot att vara utomhus, så idag visar jag några bilder på dem.









Kram Pernilla

03 januari 2010

BAD OCH INREDNINGSINSPIRATION

Idag har vi varit och badat på Fyrishov, Uppsalas äventyrsbad. Vi hade såå roligt!! Det är så kul att kunna göra något tillsammans, hela familjen. Och dessutom är det häftigt att se att J1 och J2 förvandlats från badkrukor till riktiga blötdjur tack vare en vecka i Spanien i höstas.

Vi vågade oss också på att prova vattenrutchkanan (som såg värre ut än den var...)
Första gången J1 skulle åka tänkte han kasta sig ur precis när det blev grönt och det var vår tur att åka. Jag höll fast honom och han nästan grät "jag vågar inte!"
Jo då, de andra i kön tittade upprört på oss... Men jag är ju mamma och kan inte bry mig om vad andra tycker, utan gör allt för mina barn ;) Efter en sekunds åkning tyckte han det var hur kul som helst (precis som jag visste att han skulle göra!) och åkte sen minst 20 åk till!

Det var vissa problem även med J2. "Jag vill inte, jag vill inte" tjöt hon också precis när det blev grönt och vi skulle åka. Men redan i första svängen tjöt hon av glädje i stället och så fort hon fick huvudet över vattnet när vi kom ner skrek hon "igen, igen, igen".

Det är tur att man känner sina barn...!

Nu är barnen i alla fall i säng och jag sitter här och drömmer vid datorn.


Rymd och gott om plats. Stora fönster och mycket ljus. Det skulle jag vilja ha! (Vi har förstås ett både litet och mörkt hus. Men det är dock ett hus. Och det är vårt hus. Tycker fortfarande det känns oerhört lyxigt, även om det inte är världens största och mest fantastiska hus!)



På tal om fönster - många fler än så här kan man väl knappast få in...! Vilken ljusterapi!



Svart och vitt - det tycker jag är sååå snyggt!



Men ibland kan det förstås vara trevligt med en färgklick. Och då måste jag säga att jag tycker det var riktigt snyggt med rött.
Men framför allt, kolla in den coola eldstaden!! Nu är det i och för sig så att vi redan har en fuskbrasa i köket och det räcker. Den är snygg, men inte i närheten av en riktig brasa när det gäller värme eller mysfaktor.



Slutligen, vad säger ni om fåtöljen till vänster. Undra om den är skön!? Någon som provsuttit en sådan?

Alla bilder lånade från www.trivselhus.se

Kram Pernilla

UNDERBARA BAKVERK


Oj, vad mycket man har ätit dessa dagar! Mat, godis, kakor och bullar. Nu börjar jag känna mig nöjd och känner också att det kanske vore nyttigt att få lite ordning på matvanorna igen...



Men att fika är ju så mysigt! Då är det bra att dessa bakverk finns. Underbart läckra, men ger inget dåligt samvete :) Nu kan vi fortsätte fika varje dag!



Detta var en julklapp till J2, köpt från goa Anna med bloggen Engelska Villan. Hon är fantastiskt duktig på att virka kakor, muffins och andra fina bakverk. Vill ni se mer av dem, titta in här!



Fikar ni också mer så här under julledigheten? (Säg att ni gör det!) Vilket är ert favoritfika?

Kram Pernilla

02 januari 2010

SKIDTUR

Det snöar på dagarna och det snöar på nätterna - och allt blir sååå vackert! Idag var dessutom solen framme. Kan det bli mycket underbarare än så här!?


Idag har vi varit och köpt skidor åt J1 och nu ska vi ut i spåren!



Här i Storvreta är det många som åker längdskidor och vi har nya fina elljusspår alldeles inpå knuten. Lyxigt!


Vi är glada amatörer, men tycker det är väldigt roligt ändå! Nu ska vi ut och åka, vi hörs sen!

Kram Pernilla

01 januari 2010

NYÅRSLÖFTE

Nyårsfirandet är avklarat, nya året är här... Vi hade en jättetrevlig nyårsafton med våra goda vänner och grannar familjen B.





Jag vet inte vad det är, det här med att vakna upp första dagen på ett nytt år. Men jag får genast lust att sätta mig och planera och får en massa idér som jag vill genomföra, nu när jag har ett helt år på mig! Det känns som ett bra tillfälle att dra igång och starta upp en massa saker!

Renovera badrummet, fixa till tvättstugan, göra om i J2:s rum, inreda förrådet till ett kontor, bygga till huset och inte att förglömma - planera någon resa. Eller kanske två? Vi vill ju både till Frankrike och Spanien och...

Men så kommer jag på att jag har lovat mig själv att ta det lugnt i år. Jag brukar inte avge nyårslöften, men det är mitt löfte för i år, 2010.
INTE starta en massa projekt, speciellt inte flera stycken samtidigt. Jag ska koncentrera mig på 2 saker - jobbet och barnen. Jag vill orka med att jobba minst 75% och jag vill orka göra roliga saker med barnen. Det är mina mål för i år. Men det är svårt att hålla sig lugn:( Det finns så mycket jag vill göra!

Nu är vi i alla fall äntligen lediga tillsammans hela familjen. 3 hela dagar då vi bara ska umgås. Pulka, skidor, äventyrsbad och kanske bio finns med i planeringen. Vi får se hur mycket vi orkar och hinner. Bäst att inte planera för mycket. Det vore ju synd att bryta sitt nyårslöfte redan de allra första dagarna på det nya året ;)


Kram Pernilla

31 december 2009

GOTT NYTT ÅR!


Jag startade min blogg för bara 3 månader sen, men har redan blivit beroende...

Beroende av att titta in oss er, läsa era inlägg och se vackra bilder. Beroende av att fotografera och arbeta med egna bilder. Beroende av bloggemenskapen, där alla snälla kommentarerna förgyller min vardag.

TACK alla ni som tittar in och läser min blogg.
TACK för alla snälla ord, de värmer i vinterkylan.
TACK för all inspiration ni bloggare ger.

Jag är så glad över min blogg och allt roligt den har fört med sig och jag ser fram emot fortsättningen år 2010. Jag hoppas att ni vill följa med och att vi får ett riktigt Gott Nytt År tillsammans!


Kram Pernilla

30 december 2009

GRANIT


Jag är så glad att vi äntligen är på rätt sida! Jag tycker det är så oerhört jobbigt att veta att det bara ska bli mörkare och mörkare. Men nu tycker jag det är lika underbart att veta att det bara kommer bli ljusare och ljusare. Jag blir glad bara jag tänker på det! :D

Men det är klart, det tar ju ett tag innan det märks nån skillnad och då är det bra att fortsätta tända alla sina ljus och lyktor! Den här korgen köpte jag på Granit i höstas och den är perfekt att förvara ljus i. Ju lättare det är att plocka fram ljusen, ju fler lyktor är det som blir tända och desto mysigare blir det!







Om jag tänder värmeljus i alla lyktor och ljusstakar jag har i vardagsrummet går det åt 10 värmeljus. Varje kväll... Dessutom har jag några vanliga stearinljus och blockljus. Men det är vardagslyx man måste unna sig!


Hur många ljus tänder ni?


Kram Pernilla


29 december 2009

MYSFRUKOST

Favorit i repris!




Idag är vi uppe ovanligt tidigt ! Klockan är bara kvart över nio... ;) Pojkarna sover fortfarande, men J2 och jag ska fixa frukost. Det är så härligt att ha tid för en lång mysig frukost med något extra gott. Idag blir det nybakade scones. Vardagslyx!

Inget annat planerat idag än att handla inför nyår. Skööönt att bara ta det lugn... Vad ska ni göra idag?

Kram Pernilla

28 december 2009

GODA GRANNAR

När jag gjorde om i sovrummet var det för att få ett "lugnt" rum utan för mycket intryck. Det samma gäller färgerna, som mest går i vitt och grått. Men nu har det kommit in en liten färgklick! Min fina amaryllis har jag fått av M, min goa granne!


Goda grannar är värda mycket! Barnen har lekkamrater, vi kan hjälpa varann med barnvakt och hämtning på dagis. Det går lätt att fixa en fika eller middag tillsammans, få skjuts när det kör ihop sig och man kan låna av varann om det är nånting man behöver. Våra grannar är min vardagslyx!

Kram Pernilla

27 december 2009

PULKARACE

Idag har vi haft en dag på Tipptoppen, vår berömda pulkabacke här i Storvreta :)



J2 och jag åkte snowracer med skräckblandad förtjusning...!




Igår kom det lite regn och jag var rädd att snön skulle försvinna, men i natt snöade det igen och idag var det lika vackert som vanligt!



Det var full fart i backen. A och jag körde race mot grannen M, som trodde han skulle vinna eftersom han var större och tyngre än vad vi var. Glöm det! Naturligt vann JAG! Körde så snabbt att det inte ens gick att fånga mig på bild ;)



Vilken vardagslyx att vara ledig och kunna vara ute leka hela dagen!




Hoppas ni är lediga och njuter av livet, ni med! :)


Kram Pernilla