06 december 2009

STRESS OCH MÅSTEN - NO MORE!

Det är konstigt hur snabbt man kan bli beroende av något. Som t.ex det här med att blogga...

Jag har bara haft min blogg i drygt 2 månader men den har ändå förändrat min tillvaro väldigt mycket. Det låter ju lite överdrivet att säga att min blogg förändrar hela mitt liv - riktigt så är det ju inte.
Men något som har förändrats i och med bloggen är att jag fotar så mycket mer nu. Jag tänker i bilder hela tiden och intresset bara växer. Och för mig som aldrig (i alla fall inte sedan jag blev vuxen!) har haft något speciellt som jag tycker om att göra eller haft någon egen hobby (innan jag började med mina smycken), känns det fantastiskt kul!

Men det som är roligast med bloggen är ju ändå läsarna förstås, dvs alla ni som tittar in hos mig och faktiskt bryr er om vad jag gör, vad jag skriver och hur jag mår. Tack för er omtanke den här senaste veckan!





Jag har ju beklagat mig en del över hur stressig och jobbig veckan skulle bli (och det blev den ju också). Men i själva verket var den säkert inte mycket värre än vad många andra upplever just nu. Att ha mycket på jobbet är ju inte ovanlig, mycket med dagis och skola inför jul - det är ju samma för alla. Och så är det ju december, en månad när man dessutom vill hinna baka, pyssla, pynta och mysa minst dubbelt så mycket som vanligt!





Saken är den att jag tycker det är ok att ha mycket att göra, i alla fall i begränsade perioder. Men då ska det vara för att jag själv valt att ha det så. Jag avskyr när jag fastnar i en massa "måsten" som gör att jag inte hinner med de saker jag själv vill göra! Får lite smått panik och mår dåligt för att jag inte kan göra mina "må bra-saker". Även om det bara handlar om att få sätta sig i soffan en kväll och inte göra nånting! Det värsta jag vet är när jag känner mig tvingad till saker!






Något jag saknat mycket är att få hålla kontakten med er! Det handlar ju bara om 1 liten ynklig vecka som jag inte har kunnat blogga lika mycket som tidigare, men jag har saknat er!! Att få se vad ni håller på med så här i jultider, njuta av bilder och inspiration, bara höra hur ni mår. Nu ser jag fram emot att läsa ifatt och få lite koll på vad som händer !





Och sen ska det bli mycket mys ! Jag har bestämt mig för att bara njuta och göra roliga saker tillsamman med barnen. Inga måsten. Jag menar, vad är egentligen viktigast - att köttbullarna är hemmagjorda eller att vi läser favoritboken framför brasan. Det borde inte vara så svårt att prioritera rätt! Jag hoppas jag lyckas i år...

Kram Pernilla

11 kommentarer:

  1. hej pernilla! Du har vunnit hos mig en liten julklapp, kan du maila mig din adress till theres.nordljushome@hotmail.com

    ha det så gott kram tessan

    SvaraRadera
  2. Visst är det kul att mecka med kameran. Äntligen törs jag att använda manuella inställningar. ;)

    Godiset ser helt mums ut.

    Kram
    Emma

    SvaraRadera
  3. Hej goa Nilla!

    Va underbart härligt att du är tillbaka - det har varit tomt utan dej! Och så klokt du skriver - det gick rakt in. Så viktigt att kunna välja det som är värdefullt på riktigt - som det här med köttbullar och läsningen :)

    Ha det gott - va rädd om dej och de dina - stora kramar Camilla

    Mailar dej i veckan angående smycket!

    SvaraRadera
  4. Så kloka tankar!!! Precis så som jag känner oxå. Skönt att läsa här och fylla på med lugnande mysiga julord. Det är svårt att hålla sig lugn, men det är så bra att träna. Jag är van att köra på för fullt innan jul, även om jag alltid har njutit oxå. Och hjärnan går liksom igång på ordet jul, och jag har en kamp om att hålla mig lugn. Imorgon ska jag slå in julklappar på min lediga dag, så skönt att börja i tid. Fina bilder och sköööönt för dig att du fixade den jobbiga veckan, bra jobbat. Så klokt att in och blogga direkt för att fylla på med positiv energi efter en uttömmande period. Bra oxå att du märker av att du inte bloggar = ), att du behöver egen tid, det är ett stort tecken i helt rätt riktning!!!

    Sköt om dig!
    Kram L-L

    SvaraRadera
  5. Hej igen - jag har mailat till dej! Tänkte ifall du är lika dålig som jag på att gå in och kolla av mejlen. Det är liksom inte lika viktigt som bloggen :)

    Kram!

    SvaraRadera
  6. Vad skönt att det har lugnat ner sig lite för dig nu!:-)

    Må gott, kram Sofia

    SvaraRadera
  7. Hej Nilla!
    Vad kul att höra från dig igen o vad klokt du skriver, känner igen mig i mycket:)

    Egen tid är viktigt, det är bra att försöka ta sig åtminstone en liten stund i tv-soffan eller att gå ut på promenad eller vad det kan vara..jag blir lätt grinig o stressad om jag inte får rå om mig själv emellanåt:)

    Ha en skön vecka nu o sköt om dig!

    Kraam Jenny

    SvaraRadera
  8. Jaa du Pernilla där tror jag vi alla är överens, det känns inget vidare att ha mycket att göra när det inte är självvalt. Men det är då man måste ta sig en minut då och då, liten tid för tanke annars mår vi ju inte bra. Jättekul att du är tillbaka i alla fall har saknat dig. Kramar Lena

    SvaraRadera
  9. Å vilka mysiga bilder!
    Ja, det går att ha mycket att göra om det inte håller i sig precis hela tiden. Lite andhämtning behöver man också.
    Jag lägger in dig på min blogglista om du inte har något emot det.
    Ha det bra!

    SvaraRadera
  10. Skönt att du är tillbaka. Känner också av decemberstressen med råge! Det värsta av allt är att jag har svårt att sluta blogga så inläggen blir inte av så hög kvalitet.Men man kan inte alltid vara på topp=)Fina bilder!
    Må gott Annica

    SvaraRadera
  11. Jätteina bilder min vän.
    Visst är det svårt att prioritera i dessa tider då man har en massa måsten framför sig.
    Tiden med barnen känns otroligt viktiga.
    Att få vara tillsammans och bara njuta av varnn.
    Försöker göra barnen delaktiga i allt jul stök och det uppskattas av både dem och oss.
    Så om köttbullarna på julbordet sermer ut som korvar beror det på att i har gjort dem tillsammans.
    Ha en fin vecka.
    Kram Lina

    SvaraRadera

TACK för att du tar dig tid att lämna en hälsning!