24 juli 2011

BILDREDIGERING - VECKANS REDIGERINGSBILD

Jag har redigerat många bilder i sommar från de jobb jag haft, men det har rört sig om vanlig "tråkig" redigering, där man inte behöver/kan vara så kreativ. Det jag verkligen älskar att göra är att leka med bilderna utan tanke på att de ska se realistiska ut, utan att istället förändra dem, så att de får ett helt annat uttryck.

Just nu blir det många sena nätter, då jag fastnar framför datorn och helt glömmer bort tiden. När man tittar ut och ser att det börjar ljusna inser man att man borde gå och lägga sig....

Tänkte börja med en ny kategori här på bloggen: VECKANS REDIGERINGSBILD. Jag lägger ut en bild som jag redigerat och talar om hur jag har gjort och så får ni så klart gärna kommentera vad ni tycker eller om ni har några frågor.


Så här såg bilden ut från början:




Jag började med att dra färgerna (saturation) och gjorde en vinjettering (mörka kanter). Sedan gjorde jag ett nytt lager med en brunton och sen ytterligare ett lager med rosa textur. Slutligen drog jag ner färgerna ytterligare lie grann och ökade kontrasterna något.


Så här blev resultatet:




Ha en skön söndag!




Kram

16 kommentarer:

  1. Duktiga du!

    önskar dig en fin dag!
    kram CC

    SvaraRadera
  2. Så duktig du är. Bilden är för övrigt underbar!

    SvaraRadera
  3. Oj båda bilderna är ju underbara, men den redigerade blev helt magisk.

    SvaraRadera
  4. Underbar bild som säger så mycket!
    Blev väldigt fin när du redigerat den. Mer liv i den då. Träden bildar nästan en tunnel.

    Vilket härligt muffinsställ du köpt, helt underbart gulligt!
    Ha det fint!
    Kramis Helena

    SvaraRadera
  5. Superfint!!! Vilken skillnad!!! Och ditt nya tema "veckans bild" välkomnas med stoooora famnen :) Spännande!!!!

    Stooooooooooooooor söndagskraaaaam aka

    SvaraRadera
  6. Jättefint motiv och fint redigerat, jag gillar båda! Kram Maria

    SvaraRadera
  7. Vilken rolig idé!!! Superfin bild, jättesnygg redigering. Nu blev jag sugen på att testa = ). I höst ska jag läsa fotoredigering, ska bli jättekul, något jag behöver lära mig mer av.
    Så fin bild på bakverken här nedan!

    Ha det bra!
    Kram L-L

    SvaraRadera
  8. Härlig lite gammaldags foto, den understa. Ett av barnen sa, det ser ut som på en film... Kram Stina

    SvaraRadera
  9. ja det var verkligen en här sinnlig känsla över den understa bilden, men även den översta var nice!!

    By the way, en härlig blogg är vad Du har!

    Agneta

    SvaraRadera
  10. Kul att du berättar hur du gör..jättefin bild!! Kram och ha en fin kväll

    SvaraRadera
  11. Vad duktig du är! Jag är så glad att du är tillbaka i bloggvärlden med fler och tätare inlägg :) Veckans bild låter som en jättebra idé! Kramar från Emilia

    SvaraRadera
  12. Jag gillade båda, men den understa var häftigt! Fattar ju inte så mycket om bildredigering och kan definitivt inget, men det var så kul att se resultatet av din redigering. Som någon annan skrev, bilden blev magisk!:)
    Kram

    SvaraRadera
  13. Vad glad jag blir att du delar med dig av hur du gör. Bliden blev jättebra.
    Kram Linda

    SvaraRadera
  14. Underbar bild som blev ännu vackrare tack vare dig! :)

    Kram Linda

    SvaraRadera

TACK för att du tar dig tid att lämna en hälsning!